De keramieken designs van Fumaci transformeren een kaars tot een tijdloos interieurobject. Daarnaast kiest het Belgische designmerk al sinds het begin voor 100% natuurlijke was en katoenen wieken. Maar oprichter & designer Pauline De Graeve maakt het productieproces nu nóg duurzamer. Door de samenwerking met maatwerkbedrijf Mirto in Drongen worden de kaarsen gegoten door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met trots dragen deze vakmensen bij aan de lancering van de nieuwe indoorcollecties Sole en Onda. Fumaci combineert design, duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid in één unieke kaars waarmee je de warmste momenten verzamelt.
Momenteel heeft Fumaci nog geen Nederlandse winkelpunten, maar in januari neemt het merk deel aan Maison&Objet in Parijs. Dit is een grote stap in hun internationaliseringsstrategie, waarbij het merk zich zal focussen op de Europese markt. De verwachting en doelstelling is dus ook om maximaal te mikken op Nederlandse verkooppunten. Daarnaast bezorgt Fumaci online bestellingen in Nederland.
Oprichter en designer Pauline De Graeve. © Charlotte Lauwers Photography.
Combi keramiek en kaarsen
"Ik ben altijd al iemand geweest die veel kaarsen thuis heeft, maar vind het jammer dat de meeste exemplaren in een gewone glazen houder zitten die mensen in de glasbak gooien wanneer de kaars is opgebrand", vertelt oprichter & designer Pauline De Graeve. "Door mijn passie voor keramiek ontstond het idee om dit te combineren met kaarsen. Fumaci geeft me dan ook enorm veel voldoening, aangezien mijn designs een tweede leven krijgen als interieurobject of zelfs als pennenhouder."
Met respect voor mens en planeet
Het duurzame karakter als 'herbruikbaar' design wordt versterkt door een bewuste materiaalkeuze. Het gebruik van 100% natuurlijke koolzaadwas en katoenen wieken is milieuvriendelijk maar zorgt ook voor een zuivere, duurzame brandervaring. Dankzij deze natuurlijke materialen komen er geen schadelijke stoffen vrij. Tijdens het branden word je zelfs verwend met etherische geuren uit Grasse. Zij creëren een sensorische ervaring en sluiten naadloos aan bij de sfeer en elegantie van het design.
Maar duurzaamheid gaat bij Fumaci verder dan een milieuvriendelijke aanpak. Door de samenwerking met maatwerkbedrijf Mirto draagt het Belgische designmerk uit Sint-Martens-Latem bij aan lokale werkgelegenheid en sociale inclusie. 'Collecting Warm Memories' is voor Fumaci duidelijk meer dan een standaard baseline.
"Onze doelstelling is niet enkel het creëren van gezellige momenten met esthetisch hoogstaande producten, maar we willen ook graag een verschil maken in de samenlevering", vertelt Pauline De Graeve. "Mirto's vakmanschap en passie voor maatwerk sluiten naadloos aan bij onze waarden. Wat mij persoonlijk bijzonder raakt, is het enthousiasme en de trots van de maatwerkers. Zij kenden onze producten al uit de winkels, wat hun betrokkenheid en onze samenwerking des te sterker maakt. Deze synergie tilt onze nieuwe collecties naar een hoger niveau "
100% handgemaakt
Elk productdetail wordt met de hand vervaardigd: van de creatie van de potten tot het gieten van de kaarsen. Designer Pauline creëert elk prototype op haar eigen draaischijf om de ontwerpen volledig naar haar eigen visie vorm te geven. Vervolgens worden de handgemaakte designs op dezelfde authentieke wijze vervaardigd in gespecialiseerde Portugese keramiekateliers.
"Portugal is een land dat bekend staat om zijn vakmanschap in keramiek. We werken er met familiebedrijven waar het ambacht van generatie op generatie wordt doorgegeven. Hierdoor heerst er een hechte, informele sfeer die bijdraagt aan de positieve werkcultuur. De keramiekateliers voldoen niet alleen aan onze hoge kwaliteitsnormen maar delen ook onze ambitieuze toekomstvisie zodat we samen kunnen groeien en elkaar versterken", aldus De Graeve.
Meer informatie:
Fumaci
[email protected]
www.fumaci.be