Black Friday en Cyber Monday zijn populairder dan ooit. Het aandeel consumenten dat (zeker) van plan is een aankoop te doen, stijgt van 39 procent in 2022 naar een verwachte 59 procent in 2024. Ook de perceptie van deze koopjesdagen verbetert: het aantal mensen dat deze acties (helemaal) niets vindt, daalt van 47 procent naar 32 procent, terwijl de groep fans die het (helemaal) geweldig vindt, groeit van 18 naar 30 procent. Dat meldt ABN Amro.
Hoewel 'Zwarte vrijdag' dit jaar officieel op 29 november plaatsvindt, begint het retail-koopfestijn al ruim een week eerder om de nodige drukte te kunnen spreiden. Deze actiedagen zorgen traditioneel namelijk voor hogere omzetten voor de retailsector. Vorig jaar werden volgens Betaalvereniging Nederland tijdens de vier dagen tussen Black Friday en Cyber Monday naar schatting 66,5 miljoen pinbetalingen verwerkt met een totaalomzet van ongeveer 1,86 miljard euro. Het hoogtepunt vorig jaar van deze koopjesdagen in fysieke winkels was de dag ná Black Friday, met ongeveer 21,1 miljoen pinbetalingen voor 625 miljoen euro. In vergelijking met een gewone periode van begin november, van vrijdag tot en met maandag, lag het aantal pinbetalingen tussen Black Friday en Cyber Monday ruwweg 5 procent hoger en de omzet zo'n 15 procent hoger.
Tegelijk stellen critici dat deze koopjesdagen leiden tot overconsumptie en negatieve impact op het milieu en maatschappij. Dat is een van de redenen dat sommige retailers zich verre houden van deze actiedagen. Voor retailondernemers die over een onderscheidend assortiment en/of een trouwe klantenschare beschikken, is de noodzaak om mee te doen sowieso klein.
In deze jaarlijks terugkerende analyse zijn in samenwerking met Q&A Retail 2099 respondenten bevraagd en ingedeeld in vijf leeftijdscategorieën: Babyboomer (geboren voor 1955), Generatie X (geboren tussen 1956 en 1970), de Pragmaten (geboren 1970 en 1985), Millennials (geboren tussen 1985 en 2000) en Generatie Z (geboren tussen 2000 en 2015 en dan alleen 18 jaar of ouder, en ook wel Gen Z genoemd).
Populariteit het grootst onder jongeren
Vorig jaar kocht bijna een op de twee consumenten iets met Black Friday en Cyber Monday. Mannen (53 procent) hebben daarbij vaker iets gekocht dan vrouwen (43 procent). Ook geldt dat hoe jonger de doelgroep, hoe hoger het aandeel dat vorig jaar iets gekocht heeft. Bij Gen Z bedroeg dit meer dan acht op de tien; bij de oudste groep was dit slechts een op de veertien.
Het gemiddelde oordeel over Black Friday en Cyber Monday is dit jaar sterk verbeterd: gemiddeld 30 procent vindt deze dagen (helemaal) geweldig. In 2022 was nog 'slechts' 18 procent deze mening toegedaan, dus de populariteit lijkt toegenomen. De populariteit is daarbij het hoogst onder jongere generaties. Meer dan de helft van Gen Z en de Millennials vindt deze actiedagen (helemaal) geweldig. Bij de Pragmaten is dit een op de drie en de twee oudste generaties boeit het heel weinig. Daar scoort de populariteit slechts 5 en 3 procent.
Tegelijk daalde het aantal mensen dat deze koopdagen (helemaal) niks vindt van 47 procent in 2022 naar 32 procent dit jaar. Critici zijn vooral te vinden onder de oudere generaties. Het percentage dat neutraal tegen deze dagen aankijkt, bedraagt 37 procent. Dat is niet veel anders dan in de voorgaande jaren.
Onder de groep respondenten die aangeeft zich zorgen te maken over hun financiële situatie vindt 45 procent deze dagen (helemaal) geweldig, terwijl dit voor slechts 28 procent van de respondenten geldt die zich geen tot weinig zorgen maken over hun financiële situatie.
Bron: ABN Amro