Black Friday komt eraan. Dé dag waarop consumenten massaal losgaan op koopjes. Voor de consument lijkt de uitverkoopgekte een feestje om producten tegen een spotprijs te scoren. Voor winkeliers is het een kans om flink te verkopen. Toch hangt er voor winkeliers een prijskaartje aan kortingsdagen als Black Friday. Dat stelt Dirk Mulder van ING.
De constante focus op korting jaagt winkeliers in een race naar de bodem. De winstmarges slinken, terwijl de druk om nóg goedkoper te zijn dan concurrenten steeds groter wordt. Ook buiten dagen als Black Friday om. Voor winkeliers kan dat voor een financiële harde dobber zorgen.
Maar de echte prijs van Black Friday wordt betaald door het milieu. Denk aan de bergen verpakkingsafval, de impact van snelle leveringen en de stroom retourzendingen. Al die extra vrachtwagens en bezorgbussen zorgen voor onnodige CO2-uitstoot. Daar komt bovenop dat een groot deel van de (impuls)aankopen ongebruikt in de kast belandt, of zelfs direct op de afvalberg. Dat zorgt voor ongewenste verspilling van materialen en energie. Dit staat haaks op de noodzaak om bewuster te consumeren.
In deze bewustzijnsverandering hebben winkeliers een belangrijke rol. Door bijvoorbeeld in te zetten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Of door de dag juist te gebruiken om duurzaamheid te promoten. Zo draait winkelketen Dille & Kamille het om, bij hen is het geen Black Friday maar Green Friday. Op Green Friday sluiten zij de winkels én webwinkels en gaan ze met medewerkers de straat op om zwerfafval op te ruimen.
Het is de hoogste tijd om de koopdrift te stoppen en bewuster te gaan winkelen. De kortingenshow van Black Friday moet niet langer een feestje van verspilling zijn. Maar juist een dag waarop retailers duurzaamheid en het maken van bewuste aankoopkeuzes centraal stellen. Het zou mooi zijn als meer bedrijven kiezen voor een duurzaam alternatief tijdens Black Friday.
Meer informatie:
ING
www.ing.nl