Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markt horren en hordeuren in beeld gebracht

De consument zoekt met name in het voorjaar en in de zomer naar horren en hordeuren. Men zoekt veruit het meest naar horren voor een deur. De schuifpui staat op de tweede plaats. Qua type horren zijn vooral plissé-horren, rolhorren en horren op maat populair. Dat is de conclusie uit een onderzoek van Marktdata.



Online zoekgedrag naar horren en hordeuren
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 209.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar horren en hordeuren. En het zoekvolume naar horren en hordeuren is de afgelopen paar jaar toegenomen.

Zoekperiode horren en hordeuren
Het zoekvolume van de zoekopdrachten gerelateerd aan raambekleding over de afgelopen vier jaar is per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten met de tekst "hor" er in over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume een duidelijke piek heeft in het voorjaar en de zomer. In juni wordt er het meest gezocht naar horren en hordeuren. Deze maand vertegenwoordigt 19,4 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maand december is het zoekvolume het geringst met een aandeel van slechts 2,1 procent. Ten opzichte van alle raambekleding gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten op het gebied van horren en hordeuren sterk geconcentreerd in het insectenseizoen.

Maandelijks aandeel in het zoekvolume.

Montageplaats
Naar welke specifieke montageplaatsen wordt er het meest gezocht op het gebied van horren? Bij deze analyse is een aantal soorten montageplaatsen onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een montageplaats is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de plaats als zoekterm voorkomt in relatie tot horren en hordeuren.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.

De plaats met veruit het meeste zoekvolume is de deur. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 117.000 keer per maand in de Googlezoekmachine in Nederland gezocht met de term "deur" in de zoekopdracht in relatie tot horren.
De schuifpui behaalde per maand gemiddeld ruim 12.000 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden ruimtes ziet er als volgt uit.


Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.

Bijna 80 procent van het zoekvolume met aanduiding van de montageplaats heeft betrekking op de deur. Op de tweede plaats staat de schuifpui met een aandeel van 8,6 procent in het zoekvolume. De nummer drie is het raam, die 3,5 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.

Productkenmerken en opties
Naar welke specifieke overige productkenmerken en opties wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal productkenmerken onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een productkenmerk of productoptie is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de producteigenschap als zoekterm voorkomt in relatie tot horren en hordeuren.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.

Het productkenmerk met veruit het meeste zoekvolume is plisse. In de afgelopen vier jaar werd er ruim 21.000 keer per maand in de Googlezoekmachine in Nederland gezocht met de term "plisse" in de zoekopdracht in relatie tot horren en hordeuren. De term "op maat" behaalde per maand gemiddeld ruim 14.000 zoekopdrachten.

De productkenmerken schuifhor, horgaas en inzet hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze productkenmerken relatief sterk van de onderscheiden productkenmerken. De verwachting is dan ook dat de vraag naar deze productkenmerken de komende tijd zal groeien. De ontwikkeling van de productkenmerken gordijn en schopplaat ziet er juist minder rooskleurig uit.

Meer informatie:
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: