Eind november opent Royal Botania een gloednieuwe showroom van 3000 m² in Wommelgem, België. Daarmee willen ze het ultieme binnen-buitengevoel creëren, het hele jaar door. Het indrukwekkende Glasshouse, geïnspireerd op een serre, zal naast showroom ook dienstdoen als flexibele eventlocatie. Architecten en verdelers kunnen er zich samen met de klant in alle comfort en exclusiviteit laten onderdompelen in de wereld van het Belgische luxe-outdoorlabel.
Links CEO en creatief directeur Kris Van Puyvelde, met rechts zoon en marketing manager Pieter Van Puyvelde. © Tessa Kraan
Kris Van Puyvelde, CEO en creatief directeur van Royal Botania, heeft niet alleen oog voor het design van buitenmeubilair, maar tevens ook voor design en architectuur op grote schaal. Zo is het ontwerp van The Glasshouse eigenhandig geschetst door het gezicht achter Royal Botania, Kris Van Puyvelde zelf. Van Puyvelde creëerde met zijn team niet alleen een indrukwekkende glazen constructie, maar ook een indoor-outdoorbeleving. Met zijn 3000 m² en drie verdiepingen aan luxe outdoor inspiratie, zal The Glasshouse tien keer zo groot zijn als de huidige showroom in Nijlen.
The Glasshouse weerspiegelt met een centrale ligging en fraai design het high-endsegment van Royal Botania. Zo promoveert de nieuwe showroom zich tot internationaal boegbeeld en uithangbord van het Belgische outdoorlabel. "De showroom heeft als doel de projectmarkt en architecten aan te spreken en hen onder te dompelen in de wereld van Royal Botania. Daarnaast geeft Royal Botania bedrijven enkele keren per jaar de kans deze unieke locatie te huren voor high-end evenementen", aldus Kris Van Puyvelde.
Samen met architect Bert Van Geet ontwierp Kris Van Puyvelde een vooruitstrevend project, dat tot in detail vorm kreeg door interieurontwerpster Anouk Taeymans. De showroom bestaat uit drie verdiepingen met een daktuin en bar op de bovenste verdieping. De daktuin draagt de titel van rustgevende oase, dankzij de groene vingers van Konkreet Groen. De ingang dient als lounge-eiland en vormt een hoge vide die zich spreidt over de drie verdiepingen, gevuld met bureaus en toonzalen. "Het outdoor-gevoel komt volledig tot stand met natuurelementen als water, bomen en planten die veelvuldig aanwezig zijn binnen en buiten de glazen structuur. Zo worden de zintuigen van bezoekers in geuren en kleuren geprikkeld, en verandert indoor in outdoor", vertelt Van Puyvelde.
Duurzaam vakmanschap als prioriteit
In lijn met de duurzame merkfilosofie van Royal Botania belichaamt ook The Glasshouse de waarden en normen van het label. Het luxe-outdoormerk streeft naar tijdloze designs, duurzame en hoogwaardige materialen en producten die inhouse vervaardigd worden. Met de nieuwe showroom, die zich kenmerkt als een groene oase, toont Royal Botania hoe industrie er in de toekomst zou kunnen uitzien. Hiermee doorbreekt het label de status quo van grijze en vervuilende bedrijvigheid en wordt duurzaamheid als prioriteit gesteld.
Dankzij innovatieve technologieën wordt The Glasshouse niet alleen visueel een groene oase. Zo bestaat de nieuwe showroom uit 2400 m² aan glazen omwalling met infraroodreflectietechnologie. Deze technologie, ook wel zonneglas genoemd, filtert de infrarode golven uit het zonlicht en gaat zo oververhitting tegen. Verder beschikt het gebouw ook over een hoogefficiënte warmtepomp, 500 m² aan in het glas geïntegreerde zonnepanelen, overmatige energiebuffering in ondergrondse watertanks, natuurlijke luchtstroomventilatie en 65 volwassen bomen.
Royal Botania 3.0
In de toekomst wil Royal Botania vooral inzetten op groei en diversificatie. Zo staan digitale innovaties voor architecten op de agenda, zoals een 3D-renderdatabase van de producten. Door de focus nog meer te leggen op productdesign, kwaliteit en techniciteit wil Royal Botania zich onderscheiden van andere spelers op de markt. Nieuwigheden in 2025 zullen dan ook de grenzen in de sector verleggen en technologie combineren met uitmuntend design. Met ongeziene nieuwigheden, zoals een tafel met ingebouwd verwarmingselement, hoopt Royal Botania opnieuw de Red Dot Design Award in de wacht te slepen, net als met de Palma-parasol in 2017.
The Glasshouse is een belangrijke mijlpaal voor het label, maar ook internationaal worden er stappen gezet. Zo verdubbelt Royal Botania deze maand de oppervlakte van de showroom in New York van 200 naar 400 m² en zijn er plannen voor andere locaties in de Verenigde Staten met potentieel tot een volgende grote showroom.
Meer informatie:
Royal Botania
www.royalbotania.com