In de Vloerbedekking Marktmonitor is het consumentengedrag met betrekking tot alle belangrijke soorten vloerbedekking in kaart gebracht door Marktdata. In dit artikel wordt ingezoomd op laminaatvloeren. De consument zoekt volgens de uitkomsten van het onderzoek met name laminaatvloeren voor de trap en de favoriete kleuren zijn grijs, wit en eiken. De kleur beige is echter bezig aan een sterke opmars.
Een laminaatvloer is een type vloerbedekking die bestaat uit verschillende lagen synthetische materialen die samen zijn gelamineerd. Het oppervlak van een laminaatvloer is bedrukt met een patroon dat eruitziet als hout, steen, of een ander materiaal. Laminaatvloeren zijn gemakkelijk te onderhouden, en zijn populair vanwege de relatief lage kosten in vergelijking met echte houten of stenen vloeren. Laminaatvloeren zijn verkrijgbaar in een breed scala aan kleuren, patronen en stijlen, waardoor ze geschikt zijn voor vrijwel elk interieurontwerp. Er zijn verschillende soorten laminaatvloeren verkrijgbaar, waaronder:
- Klik-laminaat: Dit is het meest populaire type laminaatvloer. Het wordt geleverd in panelen die gemakkelijk in elkaar klikken en op de ondervloer worden gelegd.
- Plak-laminaat: Dit type laminaatvloer wordt geleverd in rollen met een zelfklevende achterkant. Het wordt rechtstreeks op de ondervloer geplakt.
- Waterbestendig laminaat: Dit type laminaatvloer is speciaal ontworpen om bestand te zijn tegen water en vocht. Het kan gebruikt worden in vochtige ruimtes zoals badkamers en keukens.
- Houtlaminaat: Dit type laminaatvloer heeft een hout-look en -textuur en kan een goede keuze zijn voor mensen die van de uitstraling van houten vloeren houden, maar niet het budget hebben om echte houten vloeren te installeren.
- Tegellaminaat: Dit type laminaatvloer heeft een tegel-look en -textuur en kan een goede optie zijn voor mensen die een tegelvloer willen zonder de hoge kosten en het onderhoud dat hierbij komt kijken.
- Breedplank-laminaat: Dit type laminaatvloer heeft brede planken en een authentieke houtlook, waardoor het een goede keuze kan zijn voor mensen die op zoek zijn naar een vloer die eruitziet als een echte houten vloer.
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan vloerbedekking blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 418.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar laminaat. Het zoekvolume naar laminaat is de afgelopen paar jaar licht gestegen. In de maand januari wordt er het meest gezocht naar laminaat. Deze maand vertegenwoordigt 9,7 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maand juni is het zoekvolume het geringst. Ten opzichte van alle vloerbedekking gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten op het gebied van laminaat een fractie meer gelijkmatig verdeeld over de maanden van het jaar.
Naar welke specifieke soorten ruimtes wordt er het meest gezocht op het gebied van laminaat? De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden ruimtes ziet er als volgt uit.
Ruim de helft van het zoekvolume met type ruimte aanduiding heeft betrekking op de trap. Op de tweede plaats staat de badkamer met een aandeel van 15,3 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de slaapkamer, die 12,3 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.
Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.
Kleuren
Naar welke specifieke kleuren wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse is een aantal kleuren onderscheiden zoals in onderstaand figuur weergegeven. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een kleur is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de kleur als zoekterm voorkomt in relatie tot laminaat.
Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.
De kleur met het meeste zoekvolume is grijs. In de afgelopen vier jaar werd er bijna 10.000 keer per maand in de Googlezoekmachine in Nederland gezocht met de term "grijs" in de zoekopdracht in relatie tot laminaat. Wit behaalde per maand gemiddeld ruim 9.000 zoekopdrachten. Ook eiken (wat naast een materiaalsoort in dit geval ook een kleursoort kan zijn) wordt frequent gezocht. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden kleuren ziet er als volgt uit.
Aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar.
Ruim 20 procent van het zoekvolume met kleur-aanduiding heeft betrekking op grijs. Op de tweede plaats staat wit met een aandeel van 19,3 procent in het zoekvolume. De nummer drie is eiken, welke 19,0 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.
Beige steeds populairder
De kleuren met een boven gemiddelde ontwikkeling van het zoekvolume zijn de kleuren beige, marmer en licht eiken. Met name de kleur beige kent een structurele opmars in de afgelopen jaren. De kleur wit kent juist een beneden gemiddelde ontwikkeling.
Meer informatie:
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl