Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten negatiever in november

De stemming onder consumenten is in november negatiever dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam in november uit op -25. In oktober was dat -22. De daling komt doordat consumenten pessimistischer waren over het economisch klimaat.
Met -25 lag het consumentenvertrouwen in november onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10).

Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986 op basis van het consumentenconjunctuuronderzoek. Het consumentenvertrouwen is een gemiddelde van 5 deelvragen, waarbij van elke vraag het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt genomen. Als alle consumenten positief zijn, is het saldo 100. Als alle consumenten negatief zijn, is het saldo -100.



Consumenten negatiever over economisch klimaat
Consumenten waren in november negatiever over de economie dan in oktober. De deelindicator economisch klimaat kwam uit op -43, tegen -37 in oktober. Zowel het oordeel van consumenten over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden verslechterde.

Koopbereidheid vrijwel even negatief
De koopbereidheid kwam in november, net als in oktober, uit op -12. Het oordeel over de financiƫle situatie in de afgelopen twaalf maanden was wat negatiever en het oordeel over de financiƫle situatie in de komende twaalf maanden iets minder positief. Consumenten vonden de tijd voor het doen van grote aankopen even ongunstig als in oktober.

Publicatiedatum: