Rivièra Maison, het internationaal erkende interieurlabel, slaat met succes een nieuwe weg in. Onder de dagelijkse leiding van Sjors Teunissen heeft het merk zijn aanwezigheid in het stadsbeeld aanzienlijk vergroot door zichtbaar te worden in kleinere, gespecialiseerde winkels. Of het nu gaat om een bloemist (die ook zijdebloemen verkoopt) met een selectie accessoires en kleinmeubelen op 50 m² of een grote retailer als Eijerkamp en Home Center Wolvega, Rivièra Maison probeert 'overal' de aandacht op zich te vestigen. Deze strategie heeft geleid tot een groeiend aantal partnerschappen en vergevorderde onderhandelingen met mooie individuele woonwinkels en de betere tuincentra. "We bekijken per keer welk concept en assortiment goed past bij de desbetreffende retailer", geeft Sjors aan. "Als het concept er eenmaal staat, onderhouden we nauw contact op mogelijke verbeteringen en uitbreidingen."
Founder Henk Teunissen met zoon Sjors en dochter Bess, met op schoot een mascotte van het bedrijf dat het goed doet in de verkoopstatistieken.
De focus van Rivièra Maison op het wholesale kanaal is sterker dan ooit, met onder meer een nieuw B2B-platform dat begin volgend jaar live gaat. Dit webportal, een spiegelbeeld van de consumentenwebsite, maar dan gericht op zakelijke klanten, belooft een snelle service door inzicht in orders, facturen en de collectie. Het platform zal voortdurend verrijkt worden met nieuwe functionaliteiten, waarmee Rivièra Maison zijn commitment aan uitstekende klantenservice en ondersteuning van retailers onderstreept, zo belooft Sjors. "Een goede dienstverlening heeft altijd hoog in het vaandel gestaan. We willen onze klanten maximaal aandacht geven, zeker ook en met ons ervaren salesteam. Dat zoeken we ook bij mogelijke partners, die we als een verlenging van ons interieurmerk zien."
Op het digitale platform komt natuurlijk ook hoogwaardige content (tekst en foto's), hetgeen de dealer dan zelf kan gebruiken voor allerlei uitingen. En mocht via het portal een bepaald artikel uitverkocht zijn vanwege populariteit, dan zal automatisch via een assistentie-tool een goed alternatief worden aangeboden.
Productontwikkeling
Op het gebied van productontwikkeling blijft Rivièra Maison constant innoveren en verrassen, maar houdt het toch vast aan zijn kenmerkende stijl; het RM DNA moet altijd aanwezig zijn. De recent gelanceerde collectie, voornamelijk in de populaire kleur beige, sluit naadloos aan bij de 'New Classic' visie van het merk. Deze keuze voor lichte, natuurlijke tinten - toch wel de signature van Rivièra Maison - wordt enthousiast ontvangen door zowel dealers als klanten. "We hebben een tijdje geëxperimenteerd met zwart als kleur, maar dat is niet echt ons ding en hebben we ook niet geadopteerd", zegt Henk, die aangeschoven is bij het gesprek. "Een bekende in de woonwereld typeerde Rivièra Maison laatst als 50 shades of beige en dat vind ik wel een mooie typering."
Merkstrategie
Met een naamsbekendheid van 60 tot 65 procent in Nederland geniet Rivièra Maison een sterke positie op de markt. "Er is altijd wel iemand die ons merk kent. Dat zorgt wel voor bepaalde verwachtingen bij potentiële dealers en eindconsumenten. We zoeken strategische partners waar onze interieurproducten goed tot hun recht komen; ze zorgen toch voor een toegevoegde waarde en waar de dealer een goede boterham mee kan verdienen", vertelt Sjors.
Innovatie staat centraal in de merkstrategie van het Amsterdamse bedrijf. Zo wordt het bekende RM-logo (het huisje), voorheen prominent aanwezig op alle producten, vervangen door een iets modernere versie van dat huisje. Deze aanpassing weerspiegelt de moderne evolutie van het merk en zijn aanpassing aan de veranderende marktvoorkeuren. "Duurzaamheid is een ander belangrijk thema, met een focus op natuurlijke materialen en duurzame producten in de nieuwe collecties", geeft creatieveling Bess aan.
Uitdagingen
"2024 was tot heden geen fantastisch jaar, maar we komen er goed doorheen", zegt Henk. "Mede dankzij onze nieuwe sales director Sjaak Mourik en zijn team hebben we tientallen nieuwe klanten binnen gehaald. Als we puur naar de fysieke wholesale kijken, dan is de omzet gelijk aan die van vorig jaar of we komen zelfs op een kleine plus uit. Als we echter kijken naar de digitale omzetten en inkomsten die we via de consumenten genereren, dan doen we toch wat minder omzet, mede omdat we winkels hebben gesloten", legt Henk uit.
Ondanks de uitdagingen van 2024, ziet Rivièra Maison de toekomst positief tegemoet, mede dankzij de toename van nieuwe klanten en een verwachte groei in de projectmarkt, ook buiten Nederland. De zichtbaarheid in steden, ongeacht de grootte van de winkel, blijft een prioriteit om de band met consumenten te versterken en het warme gevoel waar het merk om bekendstaat, te handhaven. "We zijn op de goede weg, hebben de juiste vakmensen om ons heen waardoor we weer groeicijfers zullen laten zien."
Familiebedrijf
Als familiebedrijf, met Henk Teunissen die geleidelijk het stokje overdraagt aan zijn kinderen Sjors (COO) en Bess (Head of Design), blijft Rivièra Maison dicht bij zijn roots. Bess brengt frisse ideeën in het creatieve designproces, terwijl Sjors zich richt op de strategie en het operationele deel van de onderneming. Samen vormen zij, onder de bezielende leiding van hun vader, een krachtig team dat het bedrijf naar nieuwe hoogten zal leiden. "We hebben een duidelijke rolverdeling, zitten niet in elkaars vaarwater", zegt Sjors. "Henk is iets minder bij het dagelijkse, operationele deel betrokken, maar heeft zijn vizier nog vol op zijn kindje Rivièra Maison, dat hij nooit helemaal zal loslaten. Op collectiegebied geeft hij langzaam het stokje door aan Bess, die alle vertrouwen geniet van de famlie Teunissen. "Sinds een half jaar heb ik de tak van meubelontwikkeling er ook bij, maar dat heeft zeker nog transitietijd nodig. We blijven een beroep doen op de knowhow van Henk. Maar ook op die van de buitendienst. Zij zijn de ogen en de oren van wat de interieurmarkt nodig heeft."
Ambitie
Met initiatieven zoals de lancering van een nieuwe mascotte (vooral ter decoratie: eerst een knuffelbeer die niet aan te slepen was en compleet uitverkocht raakte tot een konijn die dit seizoen is losgelaten) en de voortdurende ontwikkeling van hun textiellijn ("meer kussens en plaids verkocht dan ooit"), onderstreept Rivièra Maison zijn ambitie om te blijven vernieuwen en groeien. Het merk is vastberaden om zijn positie in zowel de Nederlandse als internationale markt te versterken, met een focus op kwaliteit, duurzaamheid en een kenmerkende stijl die klanten blijft aanspreken.
Dealer worden van Rivièra Maison in Nederland of België? Klik dan hier.
Meer informatie:
Rivièra Maison
Beiraweg 15
1047 HN Amsterdam
020 72 32 199
[email protected]
www.rivieramaison.com