himolla is niet zomaar een meubelfabrikant, maar een verhalenverteller van comfort en vakmanschap. Al meer dan 75 jaar worden in het hart van Beieren niet alleen meubels gemaakt, maar ook producten met en voor betekenisvolle momenten in het leven. Met 2.700 ambachtslieden heeft het bedrijf zich ontwikkeld van een kleine familiewerkplaats in 1948 tot een van Europa's meubelgrootmachten, en dat alles met behoud van de essentie van het familiebedrijf.
Wat dit merk echt onderscheidt, is de allesomvattende benadering van meubelontwerp. Elk meubelstuk wordt streng getest en verfijnd in ultramoderne R&D-faciliteiten. Aanzienlijke investeringen in geavanceerde machines en duurzame praktijken zorgen ervoor dat kiezen voor Himolla betekent investeren in meubilair dat gemaakt is om lang mee te gaan.
Onder de creatieve leiding van hoofdontwerper Tamara Härty is een unieke designtaal ontwikkeld - gedurfd maar tijdloos, met een passie voor technologie en een focus op innovatie die verder gaat dan de traditionele meubelmakerij. Deze toewijding heeft geleid tot patenten en de prestigieuze Duitse innovatieprijs. Het doel is niet alleen om meubels te bouwen, maar om de meubelklassiekers van morgen te ontwikkelen.
Standbouwteam met links Tamara Härty, hoofd ontwerp, product en marketing.
Jullie waren onlangs aanwezig op de Meubelbeurs Brussel. Wat hebben jullie daar gepresenteerd en wat waren de reacties van de bezoekers?
''We kwamen aan in Brussel met één missie: om mensen versteld te laten staan – en dat is ons gelukt. Dit was niet zomaar een presentatie; het was een echte blikvanger. Bezoekers waren onder de indruk van wat ze zagen bij de himolla-stand, en terecht. We kwamen niet alleen met updates, maar ook met wereldpremières en volledig nieuwe ontwikkelingen. Onze aanpak voor internationale beurzen is allesbehalve casual, en Brussel was geen uitzondering. We hebben een collectie samengesteld die specifiek is afgestemd op de Benelux-markt, en de reactie? Pure euforie van elke bezoeker en klant.
Stel je voor: luxe ledersoorten met onze speciaal ontwikkelde handtekening in paars, felroze Q2-stoffen op opvallende wingbacks en de opvallende Pöff-collectie waar iedereen over sprak. Dit trio van comfortrebellen - een gebogen clubfauteuil, ronde relaxfauteuil en ovaal dagbed - heeft een pluche teddystof die pure verwennerij is. Maar daar is het niet bij gebleven. Onze S-Lounger serie staat voor high fashion met zijn gewatteerde patronen, terwijl het een revolutie is op het gebied van comfort met een slim S-M-L maatsysteem dat zich aanpast aan elk lichaamstype. Voeg daar onze innovatieve stahulp met hartbalansfunctie aan toe en je hebt meer dan alleen meubels - je hebt de toekomst van wooncomfort, en het is onmiskenbaar himolla.''
Hoe heeft de recente neergang op de Duitse markt de strategieën van himolla beïnvloed en welke aanpassingen hebben jullie doorgevoerd om deze economische druk het hoofd te bieden?
"De pandemie heeft de markt niet alleen veranderd – het heeft volledig gerevolutioneerd hoe mensen hun leefruimtes bekijken. Wij hebben dit gezien als een kans om te innoveren in plaats van als een tegenslag. Het meubilair van vandaag moet als een Zwitsers zakmes zijn: multifunctioneel, duurzaam en persoonlijk betekenisvol. We spelen in op de nieuwe designvoorkeuren – denk aan etherische, lichte esthetiek met onverwachte kleuraccenten, zoals zachte roze- en lavendeltinten die dansen op een neutrale basis. Terwijl anderen trends achterna jagen, creëren wij tijdloze stukken die verhalen vertellen."