Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online shoppen blijft terrein winnen

Hoe kijken Nederlanders naar de economische situatie in hun eigen land en wat betekent dat voor hun koopgedrag? Shoppen Nederlandse consumenten überhaupt nog in een fysieke winkel of is online 'king'? Wat verwachten ze van een webshop en waarvoor keren ze terug? Of welke factoren zorgen ervoor dat ze hun winkelmandje achterlaten? De Nederlandse payment serviceprovider Mollie geeft antwoord op deze vragen.

Mollie voerde onderzoek uit bij 10.000 consumenten uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, die in de afgelopen maand een online aankoop hebben gedaan. Met een evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen, diverse socio-economische achtergronden en verschillende leeftijdsgroepen (van 18-jarigen tot 55-plussers) biedt dit onderzoek een helder beeld van de huidige trends en verwachtingen.

Dit zijn de resultaten voor Nederland.



Huidig sentiment bij Nederlandse consumenten
In vergelijking met vorig jaar is het sentiment over de huidige economische situatie in Nederland licht verbeterd, al blijven de meningen sterk verdeeld. Een derde van de consumenten (34%) is positief over de Nederlandse economie, eenzelfde percentage blijft neutraal en 31% heeft een negatieve kijk. Vorig jaar was het sentiment hoofdzakelijk negatief (40%).

"Wanneer we peilen naar veranderingen in het koopgedrag, blijkt dat de visie op de economie zich vertaalt in een voorzichtiger koopgedrag en een toenemend prijsbewustzijn. We hebben consumenten ook gevraagd naar hun koopgedrag. 37% van de Nederlandse consumenten zoekt altijd naar de laagste prijs tijdens het online winkelen. 31% doet nu meer onderzoek voordat deze iets koopt en 29% koopt vaker artikelen met korting. Iets meer dan een kwart van de Nederlandse consumenten (28%) wacht vaker op een uitverkoop om iets te kopen." Deze trends suggereren dat consumenten voorzichtiger omgaan met hun budget en selectiever zijn bij hun aankopen.

De cijfers over het koopgedrag wijzen erop dat consumenten ook op andere manieren kiezen voor zekerheid: 23% koopt liever producten van bekende, betrouwbare merken en 24% is loyaler aan merken die een goede service en customer experience bieden.

Opvallend: vorig jaar was 39% van de consumenten nog geneigd om Buy Now, Pay Later (BNPL) of andere vormen van financiering te gebruiken, terwijl dat nu nog maar 21% is. Ook dit lijkt te bevestigen dat Nederlandse consumenten bewuster zijn geworden.

Winkelgedrag per verkoopkanaal
Wanneer we het winkelgedrag per verkoopkanaal onder de loep nemen, blijkt dat online shoppen nog steeds in de lift zit: de helft van de respondenten winkelt vaker online dan in een fysieke winkel, terwijl dat vorig jaar nog 41% was. Al betekent dat niet dat de fysieke winkel is afgeschreven: 28% geeft nog steeds de voorkeur aan winkelen in een verkooppunt en 19% van de Nederlanders shopt even vaak online als offline. De fysieke winkel blijft dus een essentieel onderdeel van de winkelervaring.

Emile Boelens, Mollie Sales Lead Nederland: "Dat Nederlandse consumenten voorzichtiger met hun budget omgaan en prijsbewuster worden, hoeft voor e-commercebedrijven geen breekpunt te zijn. Je kunt verschillende strategieën inschakelen om prijsbewuste consumenten aan te trekken en je verkoop te stimuleren: denk maar aan kortingen of aantrekkelijke deals, loyaltyprogramma's om trouwe klanten te belonen of het aanbieden van gratis verzending om de totale kostprijs te drukken. Je kunt ook toegevoegde waarde bieden met een uitstekende klantenservice of de beste prijs-kwaliteitsverhouding om je te onderscheiden van concurrenten."

Vooruitzichten voor e-commerce in Nederland
Net als de meningen over de huidige economische situatie in Nederland, zijn ook de vooruitzichten voor de komende 6 tot 12 maanden eerder gemengd. 49% van de bevraagde consumenten verwacht dat de economie erop vooruit zal gaan, wat een lichte daling is ten opzichte van de 52% in 2023. 31% gaat uit van een stabilisatie en 21% zet zich schrap voor een economische achteruitgang (vs. 12% in 2023).

Opvallend: hoewel de meningen over de toekomst van de Nederlandse economie verdeeld zijn, is de intentie om online te shoppen zo goed als stabiel gebleven. De helft van de consumenten (48%) neemt zich zelfs voor meer online te gaan spenderen, terwijl 30% zijn online uitgavenpatroon het komende jaar niet ziet veranderen. Ruim één op de vijf respondenten (22%) wil minder online spenderen.

Emile: "Hoewel de verwachtingen over de Nederlandse economie gemengd zijn, blijven consumenten bereid om online te shoppen. Zowat de helft van de consumenten is van plan zelfs méér online te gaan besteden, wat aantoont dat er voor e-commercebedrijven nog steeds potentieel is om te groeien. Al zal een proactieve aanpak in deze context wellicht aan belang winnen."

Lees hier alle resultaten van het onderzoek.

Publicatiedatum: