Uit onderzoek van Motivaction onder meer dan 1.000 Nederlanders blijkt dat dit jaar meer consumenten van plan zijn om deel te nemen aan Black Friday. 36 procent van de ondervraagden zegt van plan te zijn tijdens de koopjesperiode te gaan winkelen, een stijging ten opzichte van 27 procent in 2023. Verwacht wordt dat uiteindelijk zo'n 30 procent daadwerkelijk mee zal doen, wat nog steeds een toename is ten opzichte van vorig jaar.
Daarnaast verwachten consumenten meer uit te geven tijdens Black Friday. De helft van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan een inschatting te kunnen maken van hun uitgaven, met een gemiddeld bedrag van 378 euro, wat 15 procent meer is dan in 2023 (330 euro).
Motivaction wijst op een stijging in het besteedbare inkomen van consumenten, wat hen in staat stelt meer uit te geven. Ook blijkt uit cijfers van het CBS dat de bestedingen in Nederland, inclusief duurdere producten zoals elektronica en vakanties, in het afgelopen kwartaal zijn gestegen. Dit koopgedrag wordt ook tijdens Black Friday waargenomen.
Meer informatie:
Motivaction
www.motivaction.nl