Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Webwinkels zijn vaak niet goed bereikbaar'

Consumentenbond plaatst vraagtekens bij boodschap Ikea

Webwinkels vermelden vaker de vereiste contactgegevens op hun site. Maar echt contact krijgen, is niet altijd eenvoudig. Onderzoekers van de Consumentenbond bekeken de websites van de 100 grootste webwinkels van Nederland. Die moeten sinds 2 jaar hun contactgegevens goed vindbaar op hun site vermelden. Vorig jaar voldeden nog maar 37 van de 100 winkels aan die eis, zo bleek uit onderzoek van de Consumentenbond.

Geen contact
Hoewel de meeste winkels wel contactgegevens vermelden, lukt het de onderzoekers niet altijd om de winkels te bereiken. Tien van de 100 winkels zijn telefonisch niet bereikbaar. Onder andere AliExpress, Conrad en Miinto laten bellers met een bandje weten dat telefonisch contact niet mogelijk is. Vijf andere winkels, waaronder Gereedschapcentrum en ZARA, nemen niet op.

AliExpress, Gereedschapcentrum en ZARA zijn ook per mail niet bereikbaar, net als 10 andere winkels. Zara laat met een automatisch antwoord weten dat het e-mailadres niet gebruikt wordt om vragen van klanten te beantwoorden. Kruidvat en MediaMarkt sturen een vergelijkbaar bericht. Ikea laat weten de vraag vanwege de drukte niet te kunnen beantwoorden. Dat is vreemd. Want dat bedrijf beloofde in 2023 nog beterschap.

Antwoord
Tweeënzestig winkels beantwoordden de vragen die per mail zijn gesteld binnen een dag. Sommige winkels waren heel snel en reageerden al binnen een uur. Negen winkels beantwoordden binnen 2 dagen en 7 winkels binnen 3 dagen. Zestien winkels deden er langer dan 3 dagen over en 6 winkels reageerden helemaal niet.

Beter
Wel doen webshops het over het algemeen inmiddels een stuk beter dan eerst: 99 van de 100 winkels vermelden een telefoonnummer. Alleen SHEIN doet dat niet. AliExpress en Kruidvat vermelden geen e-mailadres.

Meer informatie:
Consumentenbond
www.consumentenbond.nl

Publicatiedatum: