Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lichte omzetgroei consumentenelektronica

De verwachting voor Black Friday 2024 laat een gematigde omzetgroei zien in de Consumentenelektronica-sector, ondanks een vroege aanloopperiode en enkele promoties in de voorafgaande weken. Uit de cijfers blijkt dat consumenten de Black Friday-deals al eerder beginnen op te zoeken, waarbij promoties en kortingen tot wel 4 à 5 weken voor de eigenlijke Black Friday-week beginnen.

"We zien dat Black Friday dit jaar geruime tijd van tevoren begint, wat de consument meer tijd geeft om aanbiedingen te verkennen en beslissingen te nemen. Dit verschuift de dynamiek van het traditionele Black Friday-weekend", aldus Niels van Steijn, Head of Market Intelligence Nederland bij GfK.



Analyse van de voorafgaande periode
In de weken voorafgaand aan Black Friday (tot en met week 45) is binnen de consumentenelektronica een lichte omzetgroei zichtbaar, vooral gedreven door categorieën als Klein Huishoudelijk en Telecom. Consumentenelektronica, zoals TV's en Audio apparatuur, en IT-apparatuur blijven daarentegen achter in prestaties.

Invloed van retailontwikkelingen en voorzichtige groei verwachting
De Nederlandse retailmarkt is momenteel volop in beweging, met onder meer het recente faillissement van Blokker, wat vragen oproept over de impact op consumentengedrag. Zal dit leiden tot een verschuiving naar onlineaankopen, of kunnen consumenten juist extra spectaculaire kortingsacties verwachten? Mede door deze onzekerheden, zijn er geen tekenen van een spectaculaire omzetgroei voor Black Friday 2024.

"Hoewel we een lichte omzetgroei verwachten voor Black Friday 2024, blijven de vooruitzichten voorzichtig. We voorzien een stabiele groei, maar geen spectaculaire pieken zoals in voorgaande jaren", voegt Niels van Steijn toe.

Segmentverschuivingen als mogelijke factoren voor omzetgroei
Binnen de verwachtingen speelt ook de toenemende populariteit van duurdere, premium, segmenten, zoals grotere tv-formaten en OLED-schermen, die de omzet wellicht een impuls kunnen geven. Deze segmentverschuivingen vormen echter een bescheiden bijdrage aan de totale omzetverwachtingen, die ondanks de vroege promotieactiviteiten slechts een lichte groei vertonen.

Niels van Steijn sluit af: "Black Friday 2024 zal vermoedelijk geen grote omzetstijging brengen binnen de Consumentenektronica-sector, ondanks de vroege promotionele start en de invloed van enkele retailontwikkelingen. Met de feestdagen in aantocht blijven de verwachtingen voor week 48 voorzichtig positief omdat we kunnen aannemen dat in week 49 er nog een kleine nabrander is in verband met de Sinterklaasaankopen."

Meer informatie:
GfK
www.gfkpanel.nl

Publicatiedatum: