Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

De vier grootste blunders bij organiseren van zeevracht

Het organiseren van zeevracht is een complex proces waarin veel verschillende aspecten samenkomen. Fouten kunnen leiden tot vertragingen, extra kosten en zelfs schade aan goederen. Ondernemersvereniging Evofenedex zet de vier grootste blunders bij zeevracht op een rij, inclusief praktijkvoorbeelden en tips om ze te vermijden.

1. Verkeerde keuze van ICC Incoterms
De ICC Incoterms bepalen de verantwoordelijkheden van koper en verkoper bij het transport. Een verkeerde keuze kan complicaties veroorzaken. Voorbeeld: het gebruik van de Incoterm FOB voor containervervoer, terwijl deze term meer geschikt is voor bulkgoederen. Dit leidt vaak tot verwarring over de staat van de goederen. Ook kan het verkeerd vermelden van de verkoper als 'shipper' bij een E- of F-term zorgen voor onduidelijkheid over wie het transport regelt.

2. Onzorgvuldig controleren van documenten en dienstverleners
Fouten in transportdocumenten kunnen vertragingen en extra kosten veroorzaken. Zo kan een verkeerd ingevuld phytosanitair certificaat bij fruittransport leiden tot vertragingen en kwaliteitsverlies. Ook het niet juist registreren van temperaturen bij geconditioneerde lading kan de lading beschadigen. Het is essentieel om ook zelf inzicht te hebben in de processen en niet blind te vertrouwen op de ketenpartners.

3. Geen goederentransportverzekering afsluiten
Goederen die per schip worden vervoerd, lopen risico op schade door bijvoorbeeld slecht weer of ongelukken. Zonder verzekering kan een bedrijf grote financiƫle verliezen lijden, zoals in het geval van een scheepsongeval waarbij het bedrijf de bergingskosten moet betalen. Het afsluiten van een goederentransportverzekering biedt bescherming tegen dergelijke onvoorziene gebeurtenissen.

4. Negeren van seizoensgebonden pieken
Tijdens piekperiodes, zoals rond Chinees Nieuwjaar of oogstseizoenen, is de vraag naar zeevrachtcapaciteit vaak hoger, wat leidt tot hogere tarieven en langere wachttijden. Bedrijven die hier niet op anticiperen, riskeren vertragingen en extra kosten. Vroegtijdige planning is essentieel, vooral voor sectoren met seizoensgebonden vraag, zoals de landbouw en mode-industrie.

Meer informatie:
Evofenedex
www.evofenedex.nl

Publicatiedatum: