Kees Hoogendijk, directeur van de Nederlandse brancheorganisatie van meubelfabrikanten CBM, kijkt met gemengde gevoelens naar de beslissing om de meubelbeurs in Keulen dit jaar niet door te laten gaan. "De beurs in Keulen stond altijd op de agenda, omdat het een breed publiek trekt en het redelijk om de hoek ligt. Maar het voelt alsof ze daar de grip op het evenement kwijt beginnen te raken", zegt hij in een interview met Publique.nl.
Directeur Kees Hoogendijk van het CBM uit zijn zorgen over het annuleren van de beurs en de implicaties ervan voor de toekomst.
Drie maanden voor de geplande opening heeft de organisatie van IMM Cologne, een van de meest invloedrijke meubelbeurzen wereldwijd, de editie van januari 2025 geannuleerd. De beslissing, ingegeven door de economische terugval in de Duitse meubelsector, heeft voor opschudding gezorgd onder Nederlandse fabrikanten die traditioneel op deze beurs vertrouwen om hun producten aan Duitse en internationale retailers te presenteren.
De economische situatie, gecombineerd met een veranderende vraag naar beurzen, heeft veel bedrijven gedwongen hun strategieën te herzien, aldus Leo Lübke, voorzitter van de Duitse vereniging van meubelfabrikanten (VDM). Kritiek op de beursorganisatie over de hoge kosten voor deelnemers en de voorkeursbehandeling van buitenlandse exposanten heeft ook bijgedragen aan de onvrede binnen de sector.
Kees Hoogendijk, directeur van de Nederlandse brancheorganisatie CBM, uit op Publique.nl zijn zorgen over het annuleren van de beurs en de implicaties ervan voor de toekomst. De krimp van de Duitse meubelmarkt met elf procent dit jaar en de moeilijkheden om voldoende hallen te vullen, waren tekenen aan de wand. Hoogendijk benadrukt ook de noodzaak voor Nederlandse meubelfabrikanten om alternatieve presentatiemogelijkheden te verkennen, zoals Destination Design in Eindhoven, en overweegt zelfs internationale samenwerkingen. Ondanks de huidige uitdagingen blijft Hoogendijk optimistisch over de rol van fysieke beurzen en de mogelijkheid voor IMM Cologne om relevant te blijven, mits er een nieuwe richting wordt ingeslagen die aansluit bij de behoeften van exposanten en bezoekers. De nadruk ligt op kwaliteit en een omgeving waar fabrikanten trots hun producten kunnen presenteren.