Het faillissement van Blokker maakt veel los bij mensen. De bijna vierhonderd winkels blijven nog even open, maar "het is een zware periode voor al die mensen met een oranje Blokkerhart", zegt Linda Vermeulen, bestuurder van FNV Winkelstraat. Vakbond CNV geeft aan zo snel mogelijk om tafel te gaan met de curatoren bij Blokker. "Wij willen voorkomen dat medewerkers onnodig lang in onzekerheid verkeren", zegt Jacqueline Twerda van CNV.
Door met de curatoren in gesprek te gaan wil CNV bovendien voorkomen dat er situaties ontstaan, zoals bij de faillissementen van BigBazar en BCC, ruim een jaar geleden. Toen kwamen onder andere mensen die een vso tekenden bedrogen uit, bleek pensioenpremie in de zak van de werkgever te zijn verdwenen, zorgde een ultieme uitverkoop voor dreigende situaties in de winkels en eindigde een van de personeelspotten van meer dan een ton in de boedel, ten gunste van de schuldeisers. Twerda: "Dat soort rampscenario's voor medewerkers willen we koste wat kost voorkomen door nu al met de curatoren om tafel te gaan. Wij willen in staat gesteld worden Blokker-medewerkers zo goed mogelijk te adviseren en te ondersteunen met onze kennis en kunde."
3500 werknemers
Bij winkelketen voor huishoudelijke producten werken zo'n 3500 mensen. Vermeulen: "Veel FNV-leden werken al vele jaren bij Blokker, soms wel twintig of dertig jaar. De medewerkers houden in goede en slechte tijden de winkels draaiend. Het is zo oneerlijk dat zij nu met lege handen staan en weer bij nul moeten beginnen, terwijl de oprichters en de eigenaar van Blokker steenrijk blijven."
CNV wil een rampscenario's koste wat kost voorkomen. Dit willen ze onder andere doen door hun netwerk in te zetten. Bijvoorbeeld in de begeleiding van mensen die straks op zoek gaan naar een nieuwe baan. "De onrust onder duizenden medewerker was al groot", zegt Twerda. "Blokker verkeert al jaren in slecht weer door tegenvallende opbrengsten. De medewerkers verkeren al net zo lang tussen hoop en vrees. Ik denk dat de pleister er nu niet onnodig langzaam moet worden afgetrokken, maar dat we de gevolgen voor medewerkers juist zo veel als nog mogelijk is moeten beperken."
Kosten afgewenteld op werknemers
Het concern waar Blokker onder valt, de Mirage Groep (vernoemd naar het jacht van eigenaar Michiel Witteveen), heeft de afgelopen jaren al veel kosten op medewerkers en de samenleving afgewenteld. Denk aan alle coronasteun en de loondoorbetalingen na de faillissementen van Mirage-merken BCC en Big Bazar.
De failliete winkelketen Blokker heeft een aanzienlijke coronaschuld uitstaan, met een openstaande schuld van 30 miljoen euro aan de Belastingdienst. De Belastingdienst geldt daarmee als een van de grootste schuldeisers van het bedrijf.
Ook ontslagvergoeding bij faillissement
De FNV wil dat het kabinet een nieuwe wetgeving opstelt die winkelmedewerkers beter beschermt bij faillissementen. De FNV vindt dat werkers ook bij faillissement een wettelijk recht moeten krijgen op een ontslagvergoeding.
Medewerkers met lege handen
Vermeulen: "Bij een faillissement worden de tegenstellingen nog duidelijker. Over het algemeen blijven concerneigenaren rijk. Terwijl de medewerkers met lege handen staan en weer bij nul moeten beginnen. Dat is oneerlijk en mensen weten dat."
Steeds 'meer' voor bodemprijzen
Megalomane winkelconcerns die steeds 'meer' bieden voor bodemprijzen, eten andere merken op. FNV Winkelstraat ziet dat het hele winkelbeleid in Nederland is gericht op zoveel mogelijk consumeren.
Tijd voor menselijk winkelbeleid
Vermeulen: "Kijk bijvoorbeeld naar de voortdurende oprekking van winkeltijden en mogelijkheid voor concerns om steeds uitverkoop te houden. Dat gaat ten koste van mensen en klimaat. Het is dan ook tijd voor een menselijk winkelbeleid, waarin meer plaats is voor een eerlijk loon en perspectief voor werkenden en voldoende kansen voor het MKB."
Bronnen: FNV en CNV