42 procent van alle Nederlandse klusjesmannen kan vanaf januari 2025 geen opdrachten meer uitvoeren in zero-emissiezones. Dit blijkt uit een data-analyse van dienstverleningsplatform Trustoo onder 577 lokale ondernemers. De binnensteden van bijna dertig Nederlandse steden worden daarmee (gedeeltelijk) onbereikbaar voor een groot aantal lokale aannemers, dakdekkers, schilders en stukadoors. Dit lijkt een hardnekkig probleem, want 64 procent van hen zegt nog zeker drie jaar nodig te hebben om aan de nieuwe regelgeving te kunnen voldoen.
"Wanneer het aanbod daalt, stijgen de prijzen", zegt Lars Freriks, mede-oprichter van Trustoo. "De consument gaat hier uiteindelijk de prijs voor bepalen, dat kan niet anders. Wanneer een groot gedeelte van de ondervraagden de binnenstad niet meer inkomt, wordt het voor bewoners van de emissiezones héél lastig om een lokale ondernemer te vinden die het voor een redelijke prijs wil doen. Consumenten zullen daardoor in toenemende mate aangewezen zijn op grote, landelijk opererende partijen die deze investeringen al hebben gedaan."
Overgangsregeling
Van alle ondervraagden die op dit moment aan de zero-emissiewetgeving voldoen, heeft slechts 22 procent een volledig elektrisch voertuig. Zeventien procent is van plan er een aan te schaffen. Van de overgebleven groep maakt maar liefst 83 procent gebruik van de overgangsregeling. Onder die regeling hebben recent aangeschafte dieselvrachtwagens en -bestelwagens nog een aantal jaar toegang tot de uitstootvrijezones. Freriks: "Het lijkt erop dat een groot gedeelte van de lokale dienstverleners in de afgelopen maanden vooral heeft geïnvesteerd in maatregelen om aan de overgangsregeling te voldoen. Ondanks dat je nu een tijdje vooruit kunt, is het op de lange termijn geen winnende strategie. In plaats van te investeren in de toekomst, schuif je het probleem letterlijk een aantal jaar vooruit op deze manier. In 2030 zijn namelijk ook nieuw aangeschafte dieselvoertuigen niet meer welkom in de binnenstad."
Toekomstplannen
Uit het onderzoek blijkt verder dat 82 procent van de respondenten die momenteel niet aan de emissie-eisen voldoen, geen duidelijk plan heeft om dit op korte termijn te veranderen. Slechts vier procent van hen is van plan een elektrisch voertuig aan te schaffen en maar liefst veertien procent zegt een uitzonderingspositie aan te willen vragen. Freriks: "Het lijkt erop dat een aanzienlijk gedeelte van de lokale dienstverleners de binnenstad als potentieel werkgebied al heeft opgegeven. Tel daarbij op het aantal ondernemers dat de aankomende jaren leunt op de overgangsregeling en het lijkt aannemelijk dat deze groep richting 2030 alleen maar groter wordt."
Meer informatie:
Trustoo
www.trustoo.nl