Meubelgroothandel Profurn kent een snelle groei sinds de introductie in 2019, een fase die doorgaans de grootste uitdaging vormt voor start-ups. Voor Profurn zelf bleek deze eerste fase echter geen obstakel, al volgde kort daarna een periode vol uitdagingen. "Tijdens de meest extreme macro-economische omstandigheden uit de geschiedenis van de sector, bleek corona – hoewel een zegen voor de rest van de markt – voor ons een vloek", legt Harry Korthals in een verklaring uit. Samen met Ewout Kuiper staat hij aan het roer bij PROfessionals in FURNiture, oftewel Profurn.
Tegenslagen
Het jonge bedrijf boekte aanvankelijk succes met banken uit voorraad, waarvan de productie grotendeels in China plaatsvond. Een bank kost enkele honderden dollars, er passen vijftig banken in een container en de berekening was gebaseerd op een containertarief van 900 tot 2000 dollar. Dit tarief schoot echter binnen korte tijd omhoog naar 18.000 dollar – meer dan het dubbele van de waarde van de containerinhoud. De productie was reeds opgeschaald en betaald, en de daaropvolgende voorraad werd tegen aanzienlijke verliezen uitgeleverd. "Een enorme tegenslag die deels kon worden opgevangen door de tijdelijke mogelijkheid om geen belasting te betalen", aldus de verklaring. Voor andere vormen van steun kwam Profurn echter niet in aanmerking.
Blok aan het been
De door corona veroorzaakte schade in 2020/2021 bleek echter een blok aan het been dat verdere groeiambities in de weg stond. Na een afwijzing van een saneringsverzoek bij de Belastingdienst werd besloten om "door de zure appel heen te bijten" en een georganiseerde doorstart voor te bereiden.
"In mijn ogen is dit ongeveer het ergste wat je als ondernemer kan meemaken", zegt Harry Korthals, "totdat je beseft dat de meest succesvolle ondernemers dit minstens één keer in hun carrière hebben doorstaan. We stonden voor een keuze: of doorgaan en stagnatie accepteren door de financiële ballast van een gigantische coronaschuld af te lossen in de komende jaren, of door het stof gaan en schoon schip maken."
Doorstart/herstart
Op 8 oktober werd een curator aangesteld, en exact twee weken later was de doorstart een feit. "Het hoofddoel was dat onze klanten en leveranciers hier zo min mogelijk hinder van zouden ondervinden. Dit is gelukt. Onze levertijden waren tijdelijk iets langer, maar vanaf deze week worden de reguliere leveringen hervat."
Profurn is bijzonder tevreden dat het de herstart heeft aangedurfd. "We noemen het geen doorstart, maar een herstart. Het is een kans om opnieuw te beginnen met de lessen die we hebben geleerd. Profurn staat er sterker voor dan ooit, met 100% eigen vermogen, geen financieringslasten, een relatief lage overhead, stabiele productie en sterke distributie. Alle lessen zijn geleerd en we weten nu precies aan welke knoppen we moeten draaien om onze doelstellingen te realiseren. We kijken ernaar uit om in de komende jaren een steeds grotere rol te spelen in het verkoopsucces van onze klanten", besluit Harry.
Meer informatie:
Profurn
Zoutverkopersstraat 5
3334 KJ Zwijndrecht
0031 (0) 78 – 2049100
[email protected]
www.profurn.nl