Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Forse beschuldigingen aan adres van failliete eigenaar

'Gladde aal' laat honderden gedupeerden achter in chaos van verbroken beloftes

Maatwerk Inbouwkasten, deGietvloerMeesters en Vloeren Nu. Deze drie bedrijven, onder leiding van Nol Jacob Roelevink, hebben door de jaren heen een ravage achtergelaten. Honderden mensen zijn gedupeerd. In Dossier Opgelicht?! van AVRO TROS wordt uitgebreid aandacht besteed aan de handel en wandel van Roelevink. Het tv-programma ontrafelt onthutsende praktijken van geraffineerde oplichters.

Roelevink's pad van bedrog begint al in 2002, toen hij betrokken raakte bij zijn eerste faillissement. Hij vertrok vervolgens naar Zuid-Afrika, een land zonder uitleveringsverdrag met Nederland, en leek daar een netwerk op te bouwen. Jaren later, in 2016, keerde hij terug naar Nederland en richtte opnieuw een bedrijf op, dat al snel ten onder ging. Zijn terugkeer naar de Nederlandse markt in 2018 markeerde de oprichting van deGietvloerMeesters, een bedrijf dat vloeren verkocht maar niet leverde of slecht installaties uitvoerde. De klachten stroomden binnen, maar Roelevink ontkende schuld en hield vol dat zijn klanten foutieve conclusies trokken.

Schuldeisers
Het begon in 2018, toen deGietvloerMeesters zich op de markt zette als leverancier van hoogwaardige gietvloeren en pvc-vloeren voor particulieren. Klanten moesten vaak vooraf een aanbetaling doen van 50% en nog voor de installatie de rest van het bedrag voldoen. Veel vloeren vertoonden echter al snel gebreken, zoals bobbels en scheuren, en voldeden niet aan de beloofde kwaliteit. De schade was aanzienlijk: in februari 2024 werd het bedrijf failliet verklaard met een schuldenlast van 3,6 miljoen euro, waarvan 1,6 miljoen euro aan de belastingdienst en aanzienlijke bedragen aan meer dan 170 andere schuldeisers. De curator had moeite om de vorderingen te verwerken vanwege een chaotische en incomplete administratie.

Verhalen van gedupeerden
De verhalen van gedupeerde klanten zijn schrijnend. Noa en Mathijs, een jong stel, betaalden een flinke voorschot, maar kregen te maken met een gebrekkige vloer vol bobbels en scheuren. Het was niet de vloer die ze hadden besteld, en volgens hen werden te veel meters berekend. Na anderhalf jaar aan juridische strijd kregen ze uiteindelijk hun geld terug, maar de schade was groot: ze konden hun huis niet betrekken en bleven met extra stookkosten en kosten voor onderaannemers zitten.

Christa, een andere klant, was op zoek naar een rolstoelvriendelijke vloer voor haar lichamelijk beperkte dochter. Na een aanbetaling van 90% (bijna 15.000 euro) en maanden wachten, werd de vloer nog steeds niet correct geleverd. Toen een expert de vloer inspecteerde, bleek deze niet goed geïnstalleerd en zou na vijf jaar vervangen moeten worden. Christa vocht haar zaak aan en won, maar kreeg nooit haar geld terug vanwege het faillissement.

Nol Jacob Roelevink op een YouTube-video uit 2016.

In de houdgreep
Ook aannemers en leveranciers werden door Roelevink om de tuin geleid. Gerrard, een onderaannemer die vloeren leverde aan deGietvloerMeesters, raakte zwaar in de problemen toen betalingen plotseling stopten. "Hij geeft je zoveel werk dat je afhankelijk van hem wordt. Dat vertrouwen misbruikt hij vervolgens", vertelt Gerrard. Nadat Kassa in 2019 het kaartenhuis rond Maatwerk Inbouwkasten in elkaar liet storten, stond ook Gerrard met lege handen. Een deel van zijn schuld werd uiteindelijk uitbetaald, maar enkel onder de voorwaarde dat hij bleef werken voor Roelevink, een situatie die hij omschrijft als een "houdgreep".

In totaal zijn er 1342 vloeren gelegd. Inmiddels verzamelen gedupeerde klanten zich op sociale media. Een besloten Facebookgroep, met meer dan 400 klagers, bevat honderden verhalen, waaronder die van een anonieme gedupeerde die nog 120.000 euro tegoed heeft.

Een dandy-leven
Oud-curator Tjitze Pasma, die jaren achter Roelevink aan zat, beschrijft hem als charismatisch en sluw. "Veel beloven doet gekke geloven", zei Pasma, die de vergelijking met een "gladde aal" niet schuwt. Roelevink leek altijd wel een manier te vinden om zich aan zijn verantwoordelijkheden te onttrekken, en zijn charmante verschijning en gladde praatjes gaven mensen het gevoel dat ze hem konden vertrouwen. Dit vertrouwen bleek vaak misplaatst, met desastreuze gevolgen voor iedereen die zakelijk met hem in zee ging.

Pasma vertelt hoe hij op een dag zelf met Roelevink afspraken maakte om diens paspoort in te nemen, omdat hij vreesde dat de man opnieuw naar Zuid-Afrika zou vluchten. Binnen enkele dagen wist Roelevink echter alsnog het land te verlaten. Na een achtjarig kat-en-muisspel keerde hij terug naar Nederland in 2011, waar hij zich verstopte op het toilet van een café toen de politie hem oppakte. Toch liep de strafzaak vast op een juridisch technisch detail: door een foutieve aanklacht van bedrieglijke bankbreuk werd Roelevink vrijgesproken.

Het kaartenhuis van Maatwerk Inbouwkasten
In 2018 begon Roelevink met Maatwerk Inbouwkasten in Groningen, onder de naam Nol Röllfink. Een reeks slachtoffers heeft flinke bedragen betaald voor meubels die wel heel erg leken op Ikea-kasten. Het bedrijf eiste vaak aanzienlijke aanbetalingen, soms tot wel 70 procent van de kosten. Hij gebruikte een werkplaats van een ander bedrijf voor video-opnames, waarmee hij klanten de indruk gaf dat hij een eigen productieatelier had. Klachten stroomden al snel binnen: bestelde kasten werden niet geleverd, en Roelevink huurde iemand in om klanten aan het lijntje te houden met excuses over "tijdelijke problemen". Toen het tv-programma Kassa een onderzoek startte, werd duidelijk hoe omvangrijk de fraude was. Zelfs het gerenommeerde keurmerk van de woonbranche (CBW-erkend) staat nu op de lijst van schuldeisers. Na de uitzending verdween Roelevink plotseling en werd hij nooit meer gezien.

Edwin, een voormalige medewerker, vertelde dat hij aanvankelijk het gevoel had Roelevink te kunnen vertrouwen, tot het moment dat alle schijn aan het licht kwam. Roelevink kreeg een hoog salaris, terwijl medewerkers hun lonen zagen verdwijnen in het zwarte gat van het bedrijf.

Nieuw bedrijf, zelfde trucje
Begin 2024 werd deGietvloerMeesters definitief failliet verklaard. Ditmaal leek het verhaal definitief voorbij, tot Roelevink's nieuwe bedrijf Vloeren Nu plotseling opduikt. Dit bedrijf belooft opnieuw hoogwaardige vloeren, maar al snel kwamen klachten binnen over slechte kwaliteit en niet-geleverde diensten. Kort daarna ging ook Vloeren Nu failliet, en de site werd offline gehaald na meldingen bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie. Opnieuw bleven klanten berooid achter.

Toelichting Dossier Opgelicht?!
"Tijdens de realisatie van de aflevering "Gevloerd" van Dossier Opgelicht?! hebben we uiteraard de man achter "Gietvloermeesters" Nol Roelevink uitgenodigd voor een interview, of reactie in beeld. Nadat wij hem de vragen hadden gestuurd kregen wij onderstaande reactie ge-appt. Die roept o.i. vele vragen op. Zo zult u zien dat Roelevink aangeeft niet veroordeeld te zijn, maar in de uitzending wordt door een oud-curator uitgelegd dat het hier een vormfout betrof. Dat zegt dus niets over schuldig zijn of niet schuldig zijn. Na herhaald verzoek wilde Roelevink echter niet in beeld of per telefoon met ons praten, vandaar dat wij hier zijn reactie publiceren", aldus Dossier Opgelicht?!.

Reactie van Nol
"Ik heb de afgelopen dagen jullie programma bekeken en ben tot de volgende conclusie gekomen. Het programma is niet een journalistiek programma wat op zoek is naar de waarheid.

Bijvoorbeeld, stel je neemt een gemiddelde autorijder die 25.000 km per jaar rijd en in 40 jaar tijd 1 ongeluk heeft veroorzaakt. Daarnaast heb je mij die 100.000 km per jaar rijd en in 40 jaar tijd 4 ongelukken heeft veroorzaakt.

Wat jullie in het programma doen is de 4 ongelukken achter elkaar zetten en de mensen die betrokken waren hun verhaal laten doen waardoor de indruk wordt gewekt dat ik een brokkenpiloot ben. Vervolgens wil je de kijker waarschuwen tegen mij, met tot gevolg dat mijn reputatie wordt verpest. Jullie format is niet gericht op de waarheid, maar op entertainment value en kijkcijfers en daar zijn jullie bereid MIJN reputatie voor op te offeren.

Wanneer je een evenwicht programma wilt maken zou je geïnteresseerd zijn in de context:

  • zijn er mensen opgelicht?
  • ⁠hebben ze aangifte gedaan en wat is er met de aangifte gebeurd
  • ⁠hoeveel vloeren zijn er in totaal gelegd en welk percentage ging niet goed en heb ik die gecheckt
  • ⁠is Roelevink eerder veroordeeld voor bijvoorbeeld fraude of oplichting
  • ⁠is Roelevink bereid mee te werken om de bewijzen aan te leveren
  • ⁠wat zegt de curator in het verslag van Rollfink

De curator van dgvm Sylvain Carlis zei in een gesprek dat bij ieder faillissement wat hij behandelt er telefoontjes en mails binnenkomen van mensen die vinden dat ze zijn opgelicht.
Om bovenstaande redenen zal ik geen interview met jullie doen.

De vragen zijn gericht om een moreel beeld van mij te schetsen terwijl de realiteit is dat er meer dan 1342 vloeren zijn gelegd in de afgelopen 6 jaar. Dgvm in die 6 jaar meer dan 900.000 euro aan reparaties hebben uitgevoerd ( dit kan de curator bevestigen) en dan vraagt u mij of er fouten zijn gemaakt?

Maar aangezien niemand perfect is inclusief ikzelf wil ik beginnen met een oprecht excuus aan de klanten en onderaannemers die door het faillissement van de Gietvloermeesters geld zijn kwijtgeraakt. Het was zeker niet onze opzet om het zo te laten eindigen. We hebben tenslotte meer dan 1342 vloeren gelegd waar meer dan 90% goed van is gegaan en klanten ook oprecht tevreden zijn en ook onderaannemers honderdenduizenden euro's hebben kunnen verdienen.

De klanten die nog klachten hebben konden door het faillissement helaas niet meer geholpen worden. Ondanks dat we altijd als organisatie hebben gestreefd naar 100% klantvriendelijkheid en professionaliteit is de realiteit dat er altijd een foutmarge zit bij het leggen van vloeren en de communicatie, waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Daar hebben we altijd op bijgestuurd met voortschrijdend inzicht en anticiperend op marktveranderingen.

Voor het oplossen van probleemgevallen heb je tijd en geld nodig en beide was ons niet meer gegund door het faillissement. De klanten en onderaannemers van de Gietvloermeesters hadden een overeenkomst met het bedrijf, in Nederland betekent dit dat het bedrijf dan ook verantwoordelijk is voor de schulden.

Bij elk faillissement zijn er toeleverancier, klanten en of personeel die benadeeld worden, dit is helaas een feit en ook de reden dat we niet zelf het faillissement hebben aangevraagd en oprecht hebben geprobeerd alsnog zoveel mogelijk mensen te helpen om hun vloer uitgevoerd te krijgen.

Na het faillissement van Euroconsultants in 2003 heb ik zo'n 8 afspraken met de curator gehad waarbij er een wederzijds consensus mbt de afwikkeling was. Ik en mijn familie hadden daarom na 5 pittige jaren, waarbij een bedrijf was neergezet met 440 man personeel en totaal meer dan 35 miljoen omzet, behoefte aan rust en zijn daarom toen verhuist naar zuid africa.

Kassa heeft een interview met ons gedaan waarbij op alle vragen uitgebreid antwoord is gegeven. Het interview, wat 40 min heeft geduurd, werd in 3 min uitzendtijd neergezet. Ook hier werd niets in context gezet maar zo gemonteerd dat het format werd gediend."

Bekijk hier de complete aflevering van Dossier Opgelicht.