Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rederij ziet winst bijna verzevenvoudigen

CMA CGM Group, heeft in het derde kwartaal van 2024 een opmerkelijke winststijging gerealiseerd. Dankzij relatief hoge containertarieven en een vroeg gestart piekseizoen steeg de nettowinst van het bedrijf naar 2,7 miljard dollar. Dit staat in scherp contrast met het derde kwartaal van vorig jaar, waarin het bedrijf een winst van slechts 388 miljoen dollar boekte. Echter is het Franse transportconcern onzeker over 2025.

Het bestuur van de CMA CGM Group, onder voorzitterschap van CEO Rodolphe Saadé, kwam onlangs bijeen om de kwartaalresultaten te bespreken. Saadé prees de prestaties van de groep in een uitdagende geopolitieke en economische context. "Dankzij de inzet van al onze teams hebben we onze dienstverlening aangepast en structurele investeringen gedaan, vooral in terminals", aldus Saadé. Ook benadrukte hij de rol van kunstmatige intelligentie, die nu breder wordt ingezet om de servicekwaliteit voor klanten te verbeteren.



Containerlijnvaart profiteert van hoge vraag
Het containervervoer bleef een sterke groei vertonen, aangedreven door een verhoogde vraag en een vroeg gestart piekseizoen. Dit werd deels veroorzaakt door de wederopbouw van voorraden en de dreiging van havenstakingen aan de Amerikaanse oostkust. Tegelijkertijd wordt de scheepvaartsector beïnvloed door geopolitieke spanningen en de recente Amerikaanse presidentsverkiezingen, die druk zetten op de logistieke ketens.

Operationele uitdagingen
Door geopolitieke omstandigheden moesten schepen worden omgeleid via Kaap de Goede Hoop om het Rode Zeegebied te vermijden. Dit zorgde voor langere transittijden en beperkte de beschikbare capaciteit. CMA CGM anticipeerde op deze verstoringen en wist flexibel in te spelen op de operationele uitdagingen om de levering van goederen te garanderen.

2025 brengt nieuwe uitdagingen
Na een volatiel 2024 verwacht CMA CGM dat 2025 opnieuw beïnvloed zal worden door economische onzekerheden en geopolitieke uitdagingen. De toevoeging van nieuwe scheepscapaciteit kan bovendien een verstoring in vraag en aanbod veroorzaken, wat een neerwaartse druk op de vrachttarieven kan blijven uitoefenen.

Meer informatie:
CMA CGM Group
www.cmacgm-group.com

Publicatiedatum: