Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Conjunctuur volgens Fedustria

Belgische meubelindustrie ziet omzet dalen door aangetast concurrentievermogen en zwakke vraag

In de meubelindustrie daalde de omzet in 2023 met 7% in waarde, na een stabilisatie (-0,4%) in 2022, en bereikte 2,1 miljard euro. Het productievolume daalde met 10,9%, terwijl de afzetprijzen met 3,9% stegen. De gestegen verkoopprijzen in 2023 zijn het gevolg van de gedeeltelijke doorrekening van hogere grondstof-, materiaal-, energie- en loonkosten.



Keukenmeubelen is de enige productgroep die de omzet in 2023 op peil kon houden (+0,8% in waarde); dit door een stijging van de verkoopprijzen met 8,6%. Het productievolume daalde met 7,8%. Alle andere productgroepen binnen de meubelindustrie kenden zowel een omzetdaling in waarde als in volume. Het woonmeubilair kende een omzetdaling met 5,5 % in waarde en 11,0% in volume. De omzet van kantoor- en winkelmeubelen (-14,6% in waarde en -15,8% in volume) en matrassen en bodems (-11,7% in waarde en -13,8% in volume) viel fors terug zowel in waarde als volume.

Mede door de zwakke bouwactiviteit, bleef de vraag laag met een vergelijkbare situatie op de exportmarkten. Tijdens het eerste semester van 2024 ging de omzet verder achteruit met 7,8% in waarde en met 7,1% in volume. De omzet van alle productgroepen daalde zowel in waarde als volume.

Uitvoer en invoer van meubelen daalden dalende
De Belgische uitvoer van meubelen (incl. doorvoer) daalde in 2023 met 10,8%. 88,9% van de uitvoer van meubelen gaat naar de EU-markt, waar de leveringen 11,6% achteruitgingen. De verkoop aan Frankrijk, met een aandeel van 32,4% de belangrijkste exportmarkt, en Nederland, met 24,4% de tweede belangrijkste exportmarkt, viel fors terug met respectievelijk 23,7% en 11,1%. Op de Duitse markt, met 19% de derde belangrijkste klant, stegen de leveringen evenwel met 14,9%.

Het Verenigd Koninkrijk verloor zijn plaats als de belangrijkste exportmarkt buiten de EU (aandeel 2,5%) aan de Verenigde Staten (aandeel van 2,9%), ingevolge de exportstijging op de Amerikaanse markt met 13%; dit terwijl de export naar het Verenigd Koninkrijk daalde met 10,6%.

Tijdens het eerste semester van 2024 bleef de meubeluitvoer stabiel (+0,4%). De leveringen op de Europese markt daalden evenwel met 1,9%: Frankrijk -13,0% en Nederland -11,5%. Doordat de uitvoer naar Duitsland toenam met +46,4% wordt dat land nu de tweede belangrijkste afzetmarkt voor Belgische meubelen.

De invoer van meubelen lag in 2023 12,7% lager. De daling van de invoer uit China zet zich verder (-8,1% in 2022 en -14,9% in 2023). Toch blijft China met een aandeel van 26,4 %, de belangrijkste en zeer dominante leverancier van meubelen op onze markt. De Nederlandse (aandeel 15,9%) en Duitse (aandeel 12,7%) meubelinvoer daalde met respectievelijk 4,1% en 10,2%. Polen is de vierde belangrijkste leverancier met een aandeel van 9,2% en hield zijn leveringen op peil (-0,7%).

Tijdens het eerste semester van 2024 steeg de meubelinvoer met 1,1%. Er kwam een einde aan de dalende Chinese invoer. De meubelinvoer uit China steeg met +16,2% in het eerste semester van 2024 t.o.v. dezelfde periode van 2023.

Dalende investeringen bij uiterst lage bezettingsgraad
De bezettingsgraad van de productiecapaciteit daalde in 2023 tot gemiddeld 73,5%, het laagste niveau in 10 jaar tijd (82,3% in 2022). In het eerste semester van 2024 bedroeg de bezettingsgraad 70,6% t.o.v. 74,2% in het eerste semester van 2023. In 2023 stegen de investeringen nog met 8% t.o.v. 2022 en dit voor het derde jaar op rij. Tijdens het eerste semester van 2024 daalden de investeringen evenwel met 15,8% t.o.v. dezelfde periode van 2023.



Tewerkstelling daalde
In 2023 waren 9.559 werknemers actief in de meubelindustrie. T.o.v. 2022 is dit een daling met 204 werknemers of 2,1% ingevolge faillissementen. Tijdens het eerste kwartaal van 2024 ging de tewerkstelling verder achteruit tot 8.933 werknemers: -8,9% t.o.v. dezelfde periode 2023.

Ontwikkelingen in de meubelhandel
Het niveau van bestellingen in de meubelhandel in 2024 blijft zwak. Vooral in de eerste vier maanden lag het niveau van de bestellingen duidelijk onder dat van 2023. Ook in juli-augustus daalden de bestellingen. Gecumuleerd voor de eerste 8 maanden lagen de bestellingen 2,8% lager dan in 2023.



Vooruitzichten 2e semester 2024: hoogstens stabilisatie op laag niveau
Na een historisch dieptepunt midden 2022 ingevolge de energiecrisis herstelden zowel het Belgisch als Europees consumentenvertrouwen in 2023. Tijdens de eerste 9 maanden van 2024 lag het Belgische en Europese consumentenvertrouwen doorgaans hoger dan in 2023.

De conjunctuurcurve van de meubelindustrie die het ondernemersvertrouwen weergeeft en zo'n 3 maanden voorloopt op de werkelijke economische activiteit, bleef begin 2024 hangen op een uiterst laag niveau. In augustus-september verbeterde het ondernemersvertrouwen duidelijk.

De hogere hypotheekrente en gestegen prijzen maakte bouwen fors duurder. Naar verwachting zal de bouwactiviteit zich in 2024 nog niet herstellen en lichtjes verder dalen; wat ook zijn weerslag heeft op de meubelindustrie.

Het verwachte aantrekkende Europese herstel in de tweede helft van dit jaar zou een positief effect op de meubelexport kunnen hebben. Het verzwakte concurrentievermogen maakt onze bedrijven evenwel minder competitief op de exportmarkten.

Nawoord
Fedustria: "De periode van lagere conjunctuur waarmee de meubelsector, net als vele economische sectoren overigens, wordt geconfronteerd, belet de bedrijven niet om verder het pad in te slaan van duurzaamheid, circulariteit en innovatie/productontwikkeling en zich voor te bereiden op de toekomst.

Mede in het licht van wetgevende initiatieven, zoals de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid, wordt versterkt ingezet op bv. ecodesign en "design for disassembly", wat hergebruik en recyclage van materialen en grondstoffen mogelijk maakt. Een voorloper daarop is zonder twijfel de matrassensector waar steeds vaker circulaire oplossingen worden aangeboden op de markt. Belgische fabrikanten nemen hierin een vooraanstaande rol in en dienen vaak als voorbeeld voor hun Europese collega's. Het is nu zaak om ook de consument bewuster te maken van het belang van deze circulaire en ecologisch verantwoorde oplossingen en producten.

De voorbije jaren ligt de focus ook steeds meer en meer op duurzaamheid. Terwijl de Europese Houtverordening, die in 2013 van kracht werd, de focus legde op legaliteit, geeft de invoering van de Europese Ontbossingsverordening (European Union Deforestation Regulation), nu allicht met een jaar uitgesteld, hieraan nog een extra boost. Naast het legale, wordt nu immers ook de duurzame herkomst van het hout in rekening gebracht. Bovendien is het zo dat ook zitmeubelen, die eerder waren uitgesloten van de verplichtingen van de houtverordening, voortaan ook onder deze wetgeving vallen. Voor importeurs, maar ook exporteurs, zal dit tot extra maatregelen en verplichtingen leiden om zowel legaliteit als duurzaamheid van de aangeboden producten te garanderen. Fedustria staat haar leden met raad en daad bij in dit dossier en werkt hiervoor nauw samen met de Europese koepelfederaties CEI-Bois (European Confederation of Woodworking Industries) en EFIC (European Furniture Industries Confederation).

Het mogelijke uitstel van de verplichtingen met één jaar -het Europees Parlement moet nog fiat geven- mag de marktoperatoren er zeker niet toe verleiden de voorbereidingen op de nieuwe verplichtingen op te schorten of te vertragen. In tegendeel: Fedustria spoort haar leden aan deze bijkomende maanden te gebruiken om zich terdege voor te bereiden.

Met initiatieven zoals het trendplatform WATF (Woodcrafts and Textile Futures) en de STEM-tool TWIINZ.WORLD, uitgerold in samenwerking met Youth marketing agency Trendwolves, wil Fedustria jong talent laten kennismaken met en toeleiden naar de sector. Voor het tweede jaar op rij werd begin oktober een Trendrapport gepubliceerd, nu met een focus op "augmented creativity", met daarin een heleboel inspirerende voorbeeldcases uit de sector. Via TWIINZ.WORLD kunnen 10- tot 14-jarigen in een virtuele wereld creatief aan de slag met 3D-producten van Fedustria-lidbedrijven om zo hun eigen droomwereld te creëren.

Belgische meubelproducenten zijn daarnaast volop op zoek naar nieuwe marktopportuniteiten, zeker ook in het buitenland. Groepsdeelnames aan beurzen onder de vlag van 'Belgian Furniture powered by Fedustria', zoals bv. in Milaan of in het Midden-Oosten, effenen daarvoor de weg. Maar ook de Meubelbeurs Brussel biedt daartoe opportuniteiten, met bijvoorbeeld een bijkomende focus op het aanbod aan buitenmeubilair via het "Outdoor island".

Het uitstel van de meubelbeurs Keulen begin 2025, tenslotte, zal hopelijk Duitse en andere inkopers de weg naar Brussel doen inslaan. We zullen ze alvast met open armen ontvangen", besluit Fedustria.



Meer informatie:
Fedustria
www.fedustria.be

Publicatiedatum: