De feestdagen staan voor de deur. November is de maand waarin we ons huis gaan omtoveren tot een warme, gezellige plek waar het extra gezellig toeven wordt met vrienden en familie. De kaarsen gaan aan, de kleuren worden dieper en het interieur wordt afgestemd op de winterse sfeer. Voor woonwinkels is dit dé kans om klanten te inspireren en alles te bieden voor een sfeervol, feestelijk huis met briljante acties, prettige klantbenadering en de inzet van een gemotiveerd team.
Marieke van Proosdij en Mignon Van De Bunt van Van Proosdij & Van de Bunt Consultancy trainen personeel tot goede adviseurs en onderzoeken ook de andere kant voor de ultieme klantbeleving. Iedere maand schrijven ze een informatieve column. Deze maand: Inspelen op de feestdagen? Zo doe je dat!
Creëer een feestelijke omgeving vol inspiratie
Dit jaar draait het in de woonwereld om warme tinten, duurzame materialen en persoonlijke details. Maak van je winkel een beleving met feestelijke settings en inspirerende presentaties. Denk aan gedekte tafels vol met mooi servies, kaarsen en stijlvolle decoratie in een huiselijke omgeving. Zo kunnen klanten zich voorstellen hoe hun eigen huis eruit zou kunnen zien. Organiseer bijvoorbeeld een "Feestelijk Styling Weekend" waarbij klanten persoonlijk advies kunnen krijgen of een workshops kunnen volgen om hun huis op zijn mooist te stijlen. Zo help je niet alleen bij de aankoop, maar inspireer je ze ook.
Je team meenemen in je ideeën
Een goed en enthousiast team maakt het verschil. Bespreek samen nieuwe ideeën en kijk hoe jullie klanten nóg beter kunnen helpen. Bied trainingen aan op het gebied van feestelijke styling en klantgerichtheid en deel de missie om van elke klant een ambassadeur te maken. Laat je personeel meedenken over decoratie en acties, wanneer zij zich betrokken voelen, straalt dat uit naar de klant.
Tools om je winkel op de kaart te zetten
Ben jij al goed zichtbaar met je bedrijf? Doe dit zowel online als offline. Tools zoals een sterke sociale media-strategie, e-mailmarketing en een loyaliteitsprogramma helpen klanten te trekken en te binden. Deel inspirerende content via Instagram, denk aan foto's van je feestelijke decoraties of stylingtips. Investeer ook in CRM-software om klanten goed te leren kennen en ze gericht te benaderen, bijvoorbeeld met speciale aanbiedingen voor de feestdagen.
Onderscheid je door beleving en persoonlijke aandacht
In deze drukke tijd willen klanten zich welkom en speciaal voelen. Door het arrangeren van een warme beleving en persoonlijke aandacht kun je je onderscheiden van de concurrentie. Zo maak je van een bezoek aan jouw winkel een unieke ervaring, waarbij je niet alleen verkoopt, maar ook inspireert. Denk ook eens aan een expert op dit gebied mee te laten denken met frisse ideeen en een vernieuwende aanpak. Door de krachten te bundelen kan dit iets moois opleveren voor jouw zaak.
Meer informatie:
Van Proosdij en Van de Bunt Concultancy
Marieke van Proosdij: 06 55385650
Mignon van de Bunt: 06 27208727
[email protected]
www.vanproosdijenvandebunt.nl