De grootste spelers in de containervrachtindustrie zijn in buitenlandse handen, maar de naderende Amerikaanse presidentsverkiezingen op 5 november kunnen aanzienlijke gevolgen hebben voor de toekomst van ocean carriers en hun laad- en loslocaties.
Een recente analyse van Drewry wijst erop dat een overwinning van de Republikeinse presidentskandidaat Donald Trump "meer verstoringsrisico met zich meebrengt voor de containervrachtmarkt, gebaseerd op eerdere prestaties." De consultancy merkt op dat een escalatie van de handelsoorlog onder een tweede termijn van Trump veel waarschijnlijker is.
Foto's: Dreamstime.
Als Trump op 5 november wordt verkozen, wordt verwacht dat hij universele tarieven van 20 procent op alle Amerikaanse importen zal invoeren, terwijl goederen uit China zelfs met 60 procent belast kunnen worden. Simon Heaney, senior manager containeronderzoek bij Drewry, stelt dat "dergelijke heffingen uiteindelijk door Amerikaanse consumenten zullen worden betaald, wat de totale vraag naar containerimporten, en vooral die uit China, onvermijdelijk zal verminderen."
De vrachtprijzen kunnen opnieuw stijgen na een eerdere toename in 2024. Gegevens van Xeneta's Shipping Index tonen aan dat de gemiddelde spotvrachtprijzen van China naar de Amerikaanse Westkust zijn verdubbeld van $1.340 per 40-voets container op 29 juni 2018—kort voor de invoering van de tarieven door voormalig president Trump in juli dat jaar—tot $2.692 per container op 1 november. Hoewel deze prijzen op 2 januari 2019 weer daalden tot $1.679 per container, waren ze nog steeds 25 procent hoger dan de prijzen van eind juni.
Vorige week uitten insiders nog hun bezorgdheid aan Wonen360 over de manipulatieve praktijken in de scheepvaartindustrie. Ondanks recente rapporten over dalende containerprijzen, wijst een nieuwe ontwikkeling op een aanzienlijke prijsstijging in de nabije toekomst zo stelden zij.
Bron: Sourcing Journal