Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlander wil geen meubels leasen

Liefst zes op de tien Nederlanders denkt dat mensen vooral producten en goederen huren of leasen, omdat ze de aanschaf ervan niet kunnen betalen. Toch zijn het vooral de hogere inkomens die momenteel huren of leasen. En juist de verwachte lagere kosten zijn voor hen een belangrijk argument. Dit blijkt uit de nieuwste Nationale Keuzestress Monitor van marktonderzoeksbureau MSI Consultants.

Onder een representatieve groep van 1000 consumenten is het sentiment rondom gebruik tegenover het bezit van spullen onderzocht. Hieruit komt naar voren dat 34 procent van de Nederlanders momenteel producten voor minstens 1 maand huurt of least. Onder hen zijn relatief vaker mannen dan vrouwen en mensen tussen 18 en 55 jaar. De grootste liefhebbers lijken de 18- tot 35-jarigen. Een op de drie zegt het prima te vinden om uitsluitend producten te huren (en dus niet langer te bezitten).

© DreamstimeFoto ter illustratie: Dreamstime.

Kosten
De producten die de huidige gebruikers het meest noemen zijn: de private lease-auto (31 procent), fietsen en elektronica, zoals smartphones en laptops (allebei 23 procent), huishoudelijke apparaten, zoals wasmachines (21 procent) en gereedschap en machines (14 procent). Belangrijkste redenen om die niet te bezitten zijn financieel van aard: geen directe hoge kosten bij aanschaf en het gegeven dat kosten van onderhoud en reparatie bij de verhuurder liggen.

Saillant is dat veel consumenten ten onrechte denken dat leasen of huren iets is voor mensen met een (te) smalle beurs. 61 procent zegt dat Nederlanders hier vooral voor kiezen omdat de aanschaf van het betreffende product te veel in de papieren zou lopen. In werkelijkheid zijn huurders juist de mensen die goed verdienen. Bijna veertig procent van de 'hoge inkomens' (meer dan 50.000 euro bruto per jaar) zegt dit momenteel te doen, terwijl dit onder lage inkomens (tot 30.000 euro bruto per jaar) slechts 25 procent is.

Gruwelen van gebruikte juwelen
Ironisch genoeg spelen voor deze goed verdienende Nederlanders juist de verwachte lagere kosten een belangrijke rol. Door te huren kunnen ze zonder hoge uitgaven iets veranderen, in huis met bijvoorbeeld het plaatsen van kunst en meubels, zegt 52 procent van de mensen met een hoog inkomen.

Hoeveel we ook verdienen, producten die we op onze huid dragen zijn een brug te ver. Daar krijgen we – zelfs de liefhebbers van huren - namelijk de rillingen van. Zo moet 42 procent van de ondervraagden er niet aan denken gebruikte juwelen te dragen, en zegt 41 procent hetzelfde over kleren. Ook gruwelen we van het gebruik van accessoires voor onze huisdieren, zoals kooien en manden. Hierbij lijkt het hygiënisch aspect een rol te spelen: bijna vier op de tien Nederlanders noemt het huren van spullen vies.

Bezitters vooral 56+'ers
Waar leasen vooral gebeurt onder de jongere Nederlanders, zijn liefhebbers van het bezitten van spullen oververtegenwoordigd onder oudere landgenoten. Consumenten van 56 jaar en ouder zijn significant vaker dan andere leeftijdsgroepen eigenaar van meubels, huishoudelijke apparaten, fietsen en meubels. Zij voeren als belangrijkste argument aan dat ze de volledige controle willen hebben over hoe en wanneer ze het product gebruiken. Daarna speelt het financiële plaatje de belangrijkste rol. Want terwijl huurders verwachte lagere kosten als argument noemen, doen bezitters dat op hun beurt ook. Vijftig procent denkt dat het op langere termijn goedkoper is dan huren. Een gevoel van status speelt overigens nauwelijks een rol. Slechts 11 procent noemt dit als een reden.

Reactie retailexpert
Volgens retailexpert Olaf Zwijnenburg, sectormanager retail & groothandel bij Rabobank, passen de uitkomsten in een trend: voor een deel van de consumenten is beschikbaarheid van producten belangrijker dan eigendom. "Leasen is niet alleen handig voor consumenten met weinig (spaar)middelen, maar ook bij producten met een hoge initiële aanschafwaarde of wanneer nog niet zeker is of je een product langdurig gebruikt."

De toekomst van veel productgroepen ligt niet alleen in het verkopen van goederen maar vooral ook in het aanbieden van diensten, zoals huur en lease, stelt Zwijnenburg. Hoewel de uitkomsten een ander sentiment laten zien, ziet hij veel kansen voor de mode-industrie waarin duurzaamheid een hot item is. "Er is veel discussie over grondstoffen, retouren en de energie die nodig is om een kledingstuk te produceren en bij een klant te krijgen. Huren – en daarmee het verlengen van de levensduur– is hier een oplossing voor."

Zwijnenburg realiseert zich dat veel consumenten zeggen dat duurzaamheid belangrijk is, maar bij aankoop de prijs bepalend is. "Toch heeft de consument een belangrijke rol in het verduurzamen van de maatschappij. Voorlichtingscampagnes, educatieve programma's en bewustmakingsinitiatieven kunnen consumptiegedrag positief veranderen. Er ligt een kans in duidelijker instructies over de manier waarop producten het beste onderhouden, gerepareerd, hergebruikt en gerecycled kunnen worden om zo lang mogelijk mee te gaan."

De retaildeskundige ziet ten slotte mogelijkheden om ook de 56+'er meer richting lease te bewegen. "Mijn advies aan aanbieders van deze diensten zou zijn om duidelijk de voordelen van huren, zoals kostenbesparing, minder onderhoud, geen opslagproblemen, flexibiliteit en gemak, te benadrukken. En tegelijkertijd 50-plussers blijven aanspreken en bewuster maken van hun ecologische voetafdruk en uitleggen dat huren bijdraagt aan duurzaamheid en minder verspilling."

Over de Nationale Keuzestress Monitor
Bij dit terugkerend, representatief onderzoek wordt onder ruim 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder een ander thema onder de loep genomen, tegen de achtergrond van financieel onzekere tijden. Zo is eerder onderzoek gedaan naar de keuze tussen A-merk- en huismerkboodschappen, het fenomeen klimaatschade en ons voedsel van de toekomst.

Over MSI Consultants
MSI Consultants is een marktonderzoeksbureau dat consumentengedrag in kaart brengt. Vanuit de missie 'het stellen van de juiste vraag' doet het onderzoek naar producten, trends en imago. Het bedrijf, gevestigd op Schiphol, is sinds 2024 onderdeel van MSI-ACI, dat 25 jaar internationale ervaring heeft op gebied van marktonderzoek en vestigingen heeft in Londen en Belgrado.

Meer informatie:
MSI Consultants
www.msiconsultants.nl

Publicatiedatum: