Deze winter luidt Molteni&C de feestdagen in met een speciale gouden editie van de D.154.2 fauteuil, ter ere van het 90-jarig jubileum van het bedrijf. De fauteuil is voor de gelegenheid in goud uitgevoerd en illustreert naar eigen zeggen 'een geraffineerd idee' om vrienden en familie te verwelkomen tijdens de festiviteiten.
De D.154.2 fauteuil is een iconisch project dat sinds 2015 deel uitmaakt van de Gio Ponti Collectie. Hij heeft een uitnodigende omsluitende vorm, een harde polyurethaan kuip, een zachte polyurethaan tegenkuip en een kussen en is een voorbeeld van fijn Italiaans vakmanschap en hoge ontwerpnormen.
Met de overeenkomst die is getekend met de erven Ponti, die wereldwijde exclusiviteit verleent voor de heruitgave en commercialisering van alle meubilair ontworpen door Gio Ponti (met uitzondering van de rechten die zijn verleend aan andere fabrikanten), heeft Molteni&C een programma gelanceerd om het waardevolle onderzoekswerk dat is uitgevoerd door de grote meester van de 20e eeuw gedurende meer dan 50 jaar activiteit op verschillende gebieden - architectuur, design, toegepaste kunst en uitgeverij - aan het licht te brengen. Het heruitgaveproject heeft geresulteerd in een collectie meubels - modellen ontworpen door Ponti als unieke stukken of in kleine series - na een uitgebreid proces van onderzoek, selectie en prototypestudie.
De collectie, ontwikkeld in samenwerking met het Gio Ponti Archief en aanvankelijk onder de artistieke leiding van Studio Cerri & Associati, omvat meubels en accessoires ontworpen door Gio Ponti van 1935 tot de jaren 1970, die nu deel uitmaken van de Molteni&C Heritage Collection.
De fauteuil werd door Gio Ponti gemaakt voor de Villa Planchart in Caracas in 1954. De verzamelvilla Planchart (1953-57) was een van de projecten die Gio Ponti het dierbaarst was. Zoals hij in 1955 in Domus schreef: 'Ik heb me met hart en ziel gewijd aan het ontwerpen van Villa Planchart, en daarin kon ik mijn eigen benadering van architectuur tot uitdrukking brengen, zowel buiten als binnen.'
Gio Ponti zag Villa Planchart als een Florentijnse villa in Caracas, waarin hij elementen van zijn Italiaanse erfgoed combineerde met de Venezolaanse omgeving. Hij vervolgt: 'Villa Planchart in Caracas is het resultaat van mijn ervaringen, na mijn reizen in Latijns-Amerika in 1953. Het komt voort uit mijn overpeinzingen bij het zien van een aantal minder belangrijke maar erg mooie dingen van Niemeyer [...] en uit het denken, in contrast daarmee, aan Luis Barragán's Pedregal in Mexico City, dat gaat over die enorme villa's die net zo geworteld zijn in het lavagesteente als dit gebouw van mij er los van lijkt te staan.
Meer informatie:
Molteni&C
[email protected]
www.molteni.it