Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containertarieven blijven dalen

De Drewry World Container Index, die de gemiddelde vrachttarieven meet voor containervervoer op verschillende belangrijke wereldwijde scheepvaartroutes, is vorige week met 4% gedaald naar $3.216 per 40ft container.



Drewry World Container Index
Op 17 oktober 2024 bedraagt de Drewry WCI-composietindex $3.216 per 40ft container. Dit cijfer ligt 69% onder het vorige piekniveau tijdens de pandemie van $10.377 in september 2021. In vergelijking met het gemiddelde tarief in 2019, dat vóór de pandemie $1.420 bedroeg, is het huidige tarief echter 126% hoger.

Het gemiddelde composietindex voor het jaar tot nu toe bedraagt $4.058 per 40ft container. Dit is $1.225 hoger dan het tienjaarsgemiddelde van $2.834, dat beïnvloed is door de uitzonderlijke periodes van Covid-19 tussen 2020 en 2022.



Per handelsroute
Specifieke tarieven tonen variaties afhankelijk van de routes. De vrachtprijzen van Shanghai naar Genoa zijn met 9% gedaald, ofwel $346, naar $3.438 per 40ft container. De tarieven van Shanghai naar Rotterdam zijn met 6% of $218 gedaald naar $3.373 per 40ft container. Evenzo zijn de tarieven van Shanghai naar New York met 3% of $152 gedaald naar $5.609 per 40ft container. De vrachtprijzen van Shanghai naar Los Angeles zijn met 2% of $78 gedaald naar $4.941 per 40ft container.

Tegelijkertijd is het tarief van Rotterdam naar Shanghai met 1% of $4 gestegen naar $547 per 40ft container. De tarieven van Los Angeles naar Shanghai, New York naar Rotterdam en Rotterdam naar New York zijn stabiel gebleven.

Marginale daling
Drewry verwacht dat de tarieven (ex-China) de komende weken een verdere marginale daling zullen vertonen. Deze ontwikkelingen in de vrachtprijzen zijn van belang voor bedrijven die afhankelijk zijn van internationale transport en logistiek, en kunnen gevolgen hebben voor de algehele kostenstructuur in de supplychain.



Bron: Drewry

Publicatiedatum: