Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
HIMA en Gerlin staan klaar om tientallen modellen te lanceren

"Ons ontwikkelingsteam is het zenuwcentrum van de organisatie"

De meubelwereld maakt zich op voor een van de belangrijkste evenementen van het jaar: Meubelbeurs Brussel, die van 3 tot 6 november plaatsvindt. Onder de deelnemers bevinden zich de twee zusterbedrijven HIMA en Gerlin. "We willen niet zomaar aanwezig zijn; we willen een statement maken. Daarom hebben we flink geïnvesteerd", zegt Kristof Hindryckx, sales- en marketingmanager bij beide merken. Met een compleet nieuwe stand en een indrukwekkend aantal van tientallen nieuwe modellen, beloven HIMA en Gerlin dit jaar een indruk achter te laten op de beursvloer.


Kristof Hindryckx, sales- en marketingmanager van HIMA en Gerlin.

Resultaat van een jaar hard werken
Tijdens de beurs zullen HIMA en Gerlin samen maar liefst 40 nieuwe modellen tonen, het resultaat van een jaar intensief werk. "We hebben er keihard voor gewerkt", zegt Kristof. "Door zoveel nieuwe modellen te brengen, bieden we onze retailers de mogelijkheid om exclusief te blijven. Zo zie je niet op iedere hoek van de straat dezelfde meubelen." Beide merken hebben ieder 20 nieuwe ontwerpen in de aanbieding, die tijdens het evenement in Meubelhart Brussel voor het eerst aan het publiek zullen worden gepresenteerd.

Zenuwcentrum van het bedrijf
Aan de basis van al deze nieuwe bankstellen staat het ontwikkelingsteam van HIMA en Gerlin. De afdeling speelt een cruciale rol in het succes van de bedrijven. "Ons team is het zenuwcentrum van de organisatie", aldus Kristof. "Iedereen is ontzettend gedreven en denkt graag mee." Met een mix van ervaren teamleden en jongere generaties is het team recentelijk uitgebreid, wat volgens Kristof een positieve invloed heeft gehad op de dynamiek en innovatie binnen het bedrijf.


Galup van HIMA.

Verschillende merken, verschillende benaderingen
Hoewel HIMA en Gerlin als zusterbedrijven nauw samenwerken, ligt de focus bij elk merk op andere speerpunten. HIMA richt zich op zekerheid en modellen die goed presteren in de winkel, met veel aandacht voor ingebouwde functies zoals relaxfuncties en verstelbare rugsteunen. "We hebben met een gezond verstand uitgebreid en ingezet op modellen waarvan we weten dat ze het goed doen. Er is veel aandacht voor natuurlijke kleuren en rotatie in de winkels", legt Kristof uit.

Gerlin daarentegen heeft een meer uitgesproken stijl, met organische vormen die verschillende opstellingen mogelijk maken. "Met de modulaire modellen kun je zowel een extravagante als een rustige sfeer creëren", zegt Kristof. Gerlin heeft verder geïnvesteerd in comfort met duurzame vullingen die het zitcomfort verhogen. Hoewel het merk minder inzet op ingebouwde functies dan voorheen, heeft het ontwikkelingsteam innovatieve manieren gevonden om toch gebruiksgemak te bieden, bijvoorbeeld door nieuwe hoofd- en rugsteunen.


Banani van Muusze by Gerlin.

Eenvormigere markten
Kristof merkt op dat de verschillen in smaak en voorkeuren per land steeds kleiner worden. Waar vroeger speciale collecties per land werden ontwikkeld, gaat het nu vaak om specifieke accenten of nuances. "Ik denk dat dit komt doordat alles toegankelijker is geworden. Via internet en social media is alles binnen handbereik, en grote ketens nemen stijlen over de grens mee", legt hij uit.

Uitdagend jaar
De meubelsector heeft dit jaar met tal van uitdagingen te maken gehad, maar Kristof ziet ook kansen. "We houden ons goed staande, ondanks de moeilijkheden", zegt hij. "We zien zelfs een lichte groei." Een voordeel is dat de productie in Oost-Europa plaatsvindt, wat aantrekkelijker is geworden door de stijgende containertarieven. "Dat kan net het verschil maken, waardoor je voor sommige partijen wel interessant wordt."


Borsa van HIMA.

Van schuim snijden tot afleveren
Daarnaast speelt de service die de bedrijven bieden een grote rol in hun succes. "We ontzorgen onze klanten volledig", vertelt Kristof. "Als er iets misgaat, pakken we dat meteen aan, omdat we alles in eigen beheer doen. Van het snijden van het schuim tot het transport, alles is traceerbaar en flexibel. Er zijn zoveel schakeltjes in heel de keten, waar iets mis kan gaan. Daarom vinden we het belangrijk om al die radartjes in eigen hand te hebben."

Ogen gericht op de beurzen
De verwachtingen voor de Meubelbeurs Brussel zijn hooggespannen. Nu imm cologne wegvalt, biedt dit kansen voor de Brusselse beurs om nog meer aan belang te winnen. HIMA en Gerlin zullen ook aanwezig zijn op EspritMeuble in Parijs, al ziet Kristof dit meer als een lokale beurs. Hij benadrukt dat de sfeer onder retailers op de beurs vaak afhankelijk is van de verkopen in de weken ervoor, en dat er in oktober al tekenen zijn van verbetering. "De donkere maanden komen er weer aan, en die zijn traditioneel goed voor onze sector", voegt hij toe.


Calou van Gerlin.

Met een vernieuwde stand en veertig gloednieuwe modellen zijn HIMA en Gerlin klaar om hun positie als toonaangevende spelers in de meubelindustrie te verstevigen tijdens de aankomende Meubelbeurs Brussel. Op zondag 3 t/m woensdag 6 november zijn de labels te bezoeken in hal 5. HIMA stand 405 en Gerlin 204/304.

Meer informatie
HIMA
Makeveldstraat 7a
8610 Kortemark
+32 (0) 51 56 79 01
[email protected]

Gerlin
0032 (0) 50 22 14 48
[email protected]
www.gerlin.be