De Europese vloerenproducent Victoria Plc, geleid door de Belgische CEO Philippe Hamers, voorziet in een recente tradingupdate sombere halfjaarcijfers. De markt voor vloerbekleding lijdt al enkele jaren onder een aanzienlijke krimp, een trend die na de coronajaren is ingezet toen de populariteit van woningverbetering afnam. Victoria, een van de grootste spelers in Europa, verwacht een marktkrimp van 20 tot 25 procent in vergelijking met 2019. Hoewel de onderneming naar eigen zeggen beter presteert dan verwacht, zullen de resultaten onder de verwachtingen blijven. Dat meldt De Tijd.
Foto: Balta.
Historische krimp
Volgens Hamers betreft het de "ernstigste en langste daling van de vraag in de afgelopen 30 jaar." De tweede helft van het jaar zou weliswaar beter moeten zijn dan de eerste, maar het zal niet voldoende zijn om de tegenvallende prestaties te compenseren.
De nettoschuld van Victoria bedraagt momenteel 1,13 miljard pond, een gevolg van zowel de gedaalde omzet en winst als de opgebouwde schulden. In juli werd al duidelijk dat de omzet en winst voor het eerst in tien jaar zijn gedaald, met een omzetdaling van 19 procent en een daling van de brutobedrijfswinst (EBITDA) met 25 procent. Vooral de divisie voor keramische tegels werd hard getroffen.
Vooruitzichten
Het bedrijf verwacht dat een vraagherstel van 5 procent kan leiden tot een winststijging van 25 miljoen pond, waardoor de EBITDA-marge zou terugkeren naar het historische niveau van 15 tot 19 procent. Hoewel er enige verbetering wordt voorzien, blijft het bedrijf waakzaam voor verdere marktontwikkelingen.
Bron: De Tijd
Meer informatie:
Victoria Plc
www.victoriaplc.com