Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verslag van de twee dagen durende beurs vanuit Kortrijk

Design Nation slaat volgend jaar over, maar trekt richting Duitsland

Het twee dagen durende event Design Nation in Kortrijk heeft veel bezoekers getrokken. Het exacte aantal is nog niet bekend, maar vast staat dat deze beurs, bedoeld als ontmoetingsplek voor professionals uit de design- en meubelsector, duidelijk in trek is. Niettemin heeft de organisatie aangekondigd dat het volgend jaar België overslaat en op 22 en 23 oktober 2025 naar Berlijn trekt.

De tweede editie van Design Nation in Kortrijk Xpo was in trek. Al voor de start stond een rij wachtende bezoekers.

De beurs kenmerkte zich door een gevarieerd aanbod van verlichting, tapijten, wand- en vloerbekleding en een groter aantal meubelbedrijven dan voorheen, dat aantoont dat meer meubelmerken de connectie zoeken met (interieur)architecten en de hospitality-sector. Opmerkelijk was het kleinere aantal meubelhandelaren onder de bezoekers, dat door sommige exposanten als een gemis werd ervaren.

Wonen360 maakte op de eerste dag (donderdag 17 oktober) een rondje langs verschillende exposanten. Dat leverde de volgende reportage op.


Veruit de meeste van de 109 exposanten kwamen uit België, waaronder Revor Group. Isabelle Malysse poseert bij de nieuwe bedbox Ami, ideaal voor kleinbehuisden.


Pieter Coesel (midden) met links zijn vader en rechts agent Paul van Doremalen, met vooraan de duurzame kwaliteitskast Capri Riva 540 Sunset (met notenfineer) en naast de drie vitrinekast Cobra 963 met maronne deuren. "België is een belangrijke markt voor ons", gaf Pieter aan.

Fiona de Witte (links) met Valérie Steyaert. De labels Angelo Rugs en Manuel Larraga hadden elkaar gevonden: beide merken maken met de handgemaakte objecten (vloerkleden en meubels).

"België is een markt waar we meer kunnen doen", vertelde Jan-Wout Hulstein van Asiades, op de foto in het midden met Peter de Lijster en Sem Renders (rechts). "Het is een groot pluspunt dat je op Design Nation niets hoeft op te bouwen. Je zet je meubels neer en klaar is Kees."


Bart Vandoorn en Steven Vermeylen van Bulo, poserend bij tafel H2O die al meer dan 30 jaar in de collectie zit en op deze beurs voorzien was van een keramieken blad, dat onder druk van 25.000 ton geperst is en dus krasbestendig.


Daniëlle de Lepper (2e van links) van Dôme Deco staat bezoekers te woord. De collectie van het Belgische interieurlabel viel bij een groot publiek in de smaak.


Michaël Deslypere met partner Charlotte Vanden Berghe van h
et Belgische tafel- en stoelenmerk Robu. Op Design Nation werd de nieuwe Ripple tafelcollectie gelanceerd. Het metalen tafelblad roept de sfeer van een rimpelend wateroppervlak op, balancerend op schijnbaar willekeurig gestapelde houten sferen.


Founder Nele Vlaeminck van SOFAR, een concept dat perfect aansluit bij de circulaire economie. Het onderscheidt zich door een volledig recyclebaar aluminium frame en kussens van één materiaalsoort, zonder het gebruik van lijm of nietjes, waardoor reparatie en recycling eenvoudiger worden. Bovendien wordt elk SOFAR meubelstuk in België geproduceerd en voorzien van een digitaal paspoort met onderhouds- en recyclagetips, waarmee het merk een voorsprong neemt op de circulaire toekomst van de meubelindustrie.


Sander de Geus en Nicole Berendsen in de stand van FreiFrau & Janua, dat onder meer een uitbreiding van de stoelencollectie Marie liet zien. "Zo wordt de familie steeds groter. Binnenkort komen er ook nog barstoelen bij", vertelde De Geus.


Kris Theuns bij een nieuwe kast uit de lijn Impressa, voorzien van een draaielement (furnspin), dat samen met Hettink op de markt is gebracht. "Daarmee zijn we de eerste in België", vertelde Elke Theuns.

Het Belgische meubelmerk Unit 14 presenteerde een nieuwe collectie stoelen, geproduceerd in Europa. Zaakvoerder Sylvester Vrints en Maïté Van Houtte (sales en marketingverantwoordelijke) hebben grootse plannen voor de nabije toekomst. Een label om in de gaten te houden.


Bas Quist van Bolia by Home for Brands verwacht de nodige groei, omdat veel professionals nog niet weten dat ook zij met Bolia kunnen werken. "We hebben niet alleen eigen winkels, maar ook retailers, interieurarchitecten en projectontwikkelaars kunnen met ons samenwerken", benadrukt hij.


Een blik in de druk bezochte stand van Liquidfloors en Odilon Creations.

Andreas Deklerck (rechts) van Joli (samen met Per/Use in één stand) presenteerde de nieuwe Arcs-tafel, voorzien van een houten tafelblad, een ontwerp van Jeffrey Huyghe. De productontwikkelaars Dries Laperre en Alain Mannes wilden er alles van weten.

Een kijkje in de stand van kantoor- en projectinrichter Toon De Somer en meubelfabrikant TOOON. Toon De Somer (derde van links) geeft uitleg aan bezoekers over de nieuwste tafelcreatie, met op de achtergrond Anthony Coates die een andere belangstellende te woord staat.


Hilde Francq gaf een lezing met als thema 'The age of Resistance', dat veel publiek trok.


Volgend jaar moet de liefhebber niet in Kortrijk, maar op 22 en 23 oktober in Berlijn zijn.

Meer informatie:
Design Nation
www.design-nation.eu