Bij het groeien van een webshop komt veel kijken, het is belangrijk om goed zichtbaar en vindbaar te zijn, maar ook om de vele leads om te zetten in verkopen. In het huidige landschap is het lastig om er tussenuit te springen, want de drempel om een webshop te beginnen is laag geworden door de groeiende populariteit van e-commerce. Toch zijn er een aantal punten waar je aan kan werken om er bovenuit te springen, deze hebben vooral te maken met de marketingstrategie van de website. Je hebt als eigenaar de keuze of je hier zelf mee aan de slag wil, of hulp wil inzetten van experts. Externe hulp heeft veel voordelen vanwege de ervaring en expertise die je in huis haalt. Een aantal punten om rekening mee te houden worden verder uitgelicht in dit artikel.
Varen met de juiste strategie
De strategie is de koers van het bedrijf, en om een correcte marketingstrategie uit te voeren vraagt tijd. Ten eerste is het belangrijk om een goede analyse te hebben van de huidige situatie, in wat voor niche bevindt de webshop zich bijvoorbeeld? En welke doelgroep is het meest relevant om aan te verkopen. Daarnaast kan weten hoe de concurrentie het aanpakt ook een reden voor succes zijn. Zo weet je beter waar je aan toe bent. Vervolgens kan er een plan de campagne worden opgebouwd. Hierin kunnen targets worden uitgewerkt, bijvoorbeeld over de sales. Ook kan je realistische doelen stellen van hoeveel tijd in iets mag gaan zitten, zo voorkom je dat je te lang blijft haken op een specifiek punt. Met een bureau als Underdog marketing en sales kan je voorkomen dat je in de 'sunken cost fallacy' komt. Een term die duidt op het alsmaar blijven investeren in iets precies omdat je er al zoveel in hebt geïnvesteerd
Hoe volg je een strategie?
Als er een strategie is uitgewerkt is het van belang dat deze wordt gevolgd. Dit betekent niet dat je er nooit van af kan wijken, want een dynamische markt vraagt om dynamische oplossingen. Wel kan met de strategie steeds meer en meer geanalyseerd worden. Bijvoorbeeld over hoe de wijzigingen bevallen, en hoe het gedrag van klanten verandert. Met behulp van digitale tools kan er informatie worden ingewonnen over hoe klanten bij de website zijn gekomen (bijvoorbeeld van Google of Facebook), ook waar ze vandaan komen en welke zoektermen ze hebben gebruikt. Het kunnen werken met dit soort data is belangrijk.
Verwerk de data zonder te veel moeilijkheden
Alle data die je verzameld behoort uiteindelijk tot de categorie Big Data. Echter kan je met een kleine hoeveelheid data van een paar honderd bezoekers al overweldigd worden door hoeveel data je krijgt. In zo'n geval helpt de expertise van een sterk marketingbureau ook. Zij kunnen je precies vertellen wat wel en niet interessant is om naar te kijken, en wat de waarde van elk variabel is. In het bijhouden van alle data zit uiteindelijk de winst, hiermee kan je de volgende marketingcampagne verfijnen, en klanten voor lange termijn binden.