De keukenindustrie verandert in een razend tempo, waardoor het belangrijk is om de nieuwste trends en innovaties in de gaten te houden. Een opvallend onderwerp dat de laatste tijd steeds meer aandacht krijgt, is de opkomst van keukenabonnementen. Dit model, waarbij consumenten een keuken en de bijbehorende apparaten leasen in plaats van ze aan te schaffen, zou wel eens de toekomst van de branche kunnen vormen. Keukenbouw onderzoekt de mogelijke impact van dit model op het businessmodel van keukenspeciaalzaken.
Foto ter illustratie: Dreamstime.
Abonnementsvormen zijn, wellicht zonder dat we het ons volledig realiseren, al min of meer de norm geworden in verschillende sectoren. Denk bijvoorbeeld aan het streamen van muziek via Spotify of films via Netflix; beide zijn succesvolle businessmodellen. Het is dan ook niet verrassend dat de keukenbranche dit abonnementsconcept begint te verkennen. De kern van het idee is eenvoudig: in plaats van een keuken aan te schaffen, abonneer je je op een keuken. Voor een maandelijkse vergoeding krijg je toegang tot de nieuwste keukenapparatuur en -ontwerpen, inclusief onderhoud en upgrades.
Lees hier het complete artikel van Keukenbouw.