Vorige week heeft Drewry's World Container Index (WCI), die de gemiddelde vrachttarieven meet voor containervervoer op verschillende belangrijke wereldwijde scheepvaartroutes, een daling van 4% doorgemaakt, met een gemiddelde prijs van $3.349 per 40ft container.
Tot nu toe in 2024 is het gemiddelde van de WCI gestegen tot $4.079 per 40ft container. Dit cijfer is $1.248 hoger dan het 10-jaarsgemiddelde van $2.831, dat sterk is beïnvloed door de uitzonderlijke omstandigheden van de corona-periode van 2020 tot 2022.
Per handelsroute
De vrachtprijzen op verschillende belangrijke handelsroutes hebben in deze periode ook verschillende fluctuaties doorgemaakt. Zo zijn de tarieven van Rotterdam naar Shanghai met 8% of $47 gedaald, waardoor de nieuwe prijs op $543 per 40ft container komt. Eveneens zijn de tarieven van Shanghai naar Rotterdam met 6% of $224 gedaald, wat resulteert in een nieuwe prijs van $3.591 per FEU (Forty-foot Equivalent Unit).
In dezelfde lijn heeft de route van Shanghai naar Los Angeles een daling van 5% of $239 ervaren, waardoor de prijs nu op $5.019 per 40ft box ligt. De tarieven van Shanghai naar New York zijn met 3% of $161 gedaald, en komen nu uit op $5.761 per FEU. Daarnaast zijn de tarieven van Shanghai naar Genua met 2% of $64 gedaald, tot $3.784 per 40ft box.
Aan de andere kant zijn er ook stijgingen te melden. De tarieven van New York naar Rotterdam en van Rotterdam naar New York zijn met 1% gestegen, respectievelijk tot $730 en $2.083 per 40ft box. Interessant is dat de tarieven van Los Angeles naar Shanghai stabiel zijn gebleven, ondanks de fluctuerende prijzen op andere routes.
Stakingen
Een belangrijke factor die invloed heeft gehad op de recente veranderingen in de vrachtprijzen is de ILA-havenstaking, die op 1 oktober 2024 begon en drie dagen later, op 4 oktober, eindigde. Deze staking had een aanzienlijke impact op de logistieke ketens in de regio, maar de voorlopige overeenkomst die werd bereikt, doet vermoeden dat de tarieven vanuit China in de komende weken licht zullen blijven dalen. Drewry verwacht dat deze ontwikkelingen de algehele dynamiek van de wereldwijde scheepvaart verder zullen beïnvloeden.
Bron: Drewry