Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Top 10 grootste webwinkels in Nederland

De nieuwe nummer 1 van de Twinkle100 is Apple. Althans, op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. In de ranglijst van de grootste webshops in Nederland wordt dit jaar niet alleen gekeken naar de omzet – op dat gebied is bol nog altijd oppermachtig – maar ook naar de zichtbare duurzame maatregelen.

De nieuwe Twinkle100 werd vandaag gepresenteerd tijdens e-commerce evenement Shopping Today. De redactie van vakblad Twinkle rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland, in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. In de nieuwste editie is de Nederlandse online omzet gemeten over 2023. Het is een jaar dat gekenmerkt werd door een hoog aantal faillissementen in de sector, ook in deze ranglijst ontbreekt een groot aantal vaste namen. Toch zijn de online bestedingen toegenomen. De gezamenlijke online omzet steeg met vier procent ten opzichte van vorig jaar.

Duurzame ranking
Dit jaar werden de grootste webshops niet alleen gerangschikt op hun omzet. Vooruitkijkend op Europese wetgeving heeft de HvA de websites van alle 300 partijen geanalyseerd en een score berekend voor de circulaire en duurzame maatregelen die zij – zichtbaar voor de consument – op hun website treffen. Daaruit komt een 'duurzame ranking'.

Naast een duurzaam en circulair productaanbod is gekeken naar circulaire inspanningen op het gebied van leveren en retourneren, gebruik en onderhoud, en inzameling en hergebruik. De grote marktplaatsen zijn in dit onderzoek niet meegenomen, omdat het te complex bleek om daarvan het gehele assortiment in beeld te krijgen. Dit is ook het geval bij de nummer 1 in de Twinkle100: bol, dat als gecertificeerd B Corp wel een stevige duurzaamsheidsambitie heeft. De totale score die webwinkels konden krijgen bedroeg minimaal 10 en maximaal 110 punten.

Het gaat hier om een overzicht van voor de consument zichtbare maatregelen. Sommige webwinkels doen (mogelijk) meer op het gebied van duurzaamheid en circulariteit dan ze openbaar maken via hun website. Deze uitslag is daarom eerder een onderschatting dan een overschatting van de werkelijke mate van implementatie van circulaire strategieën.

De meeste partijen bieden beperkte informatie over circulaire en duurzame producten, waarbij consumenten vaak actief moeten zoeken via zoekbalken of door een beperkt aantal filters en (onduidelijke) labels. Met de toevoeging van deze duurzame score willen Twinkle en de HvA bijdragen aan een eenduidige manier om over duurzame maatregelen te communiceren.

Bron: Twinkle

Publicatiedatum: