Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Campagne gaat op 15 oktober van start

Zes matrasfabrikanten slaan de handen ineen

Zes matrasfabrikanten slaan namens MRN samen met NVRD, de Koninklijke Nederlandse vereniging voor afval- en reinigingsdiensten, de handen ineen voor een landelijke bewustzijnscampagne. Het doel van de campagne is om Nederlanders te overtuigen hun matrassen droog in te leveren bij een milieustraat of door de gemeente op te laten halen en hiermee onnodig afval te voorkomen.

Het gaat hierbij om de bedrijven Beter Bed, Koninklijke Auping, Hilding Anders, IKEA, Swiss Sense en Hml Bedding. De eerste vijf genoemde matrasfabrikanten zijn de initiatiefnemers van Stichting Matras Recycling Nederland (MRN). Zij signaleren dat oude matrassen vaak op straat worden gedumpt, waar ze natregenen en onbruikbaar worden, want natte matrassen kunnen niet gerecycled worden en belanden in de verbrandingsoven.



De cijfers
Jaarlijks belanden in Nederland meer dan anderhalf miljoen matrassen op de afvalstapel. Alleen al in de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht worden 270.000 matrassen op straat afgedankt. Dit zorgt landelijk voor ruim 30.000 ton afval per jaar, blijkt uit een onderzoek dat MRN samen met NVRD heeft laten uitvoeren.

Landelijke bewustzijnscampagne
Om dit probleem tegen te gaan, hebben de initiatiefnemers van MRN samen met Hml Bedding en NVRD de krachten gebundeld in de landelijke campagne Hou 'm droog. "Deze matrasproducenten voelen zich verantwoordelijk om het goede voorbeeld te geven en consumenten bewust te maken van hun rol in het duurzamer omgaan met deze producten", vertelt Marleen Pouwels namens MRN. "Een nat matras is een verloren matras, terwijl droge matrassen ons de mogelijkheid bieden om waardevolle materialen terug te winnen en opnieuw te gebruiken."

Dag van het Droge Matras
De campagne Hou 'm droog start op dinsdag 15 oktober met de Dag van het Droge Matras. Middels deze campagne roepen de initiatiefnemers consumenten op om oude matrassen niet op straat te gooien, maar ze droog in te leveren bij de milieustraat of gebruik te maken van een ophaaldienst. Alleen dan kunnen ze worden gerecycled en hergebruikt voor nieuwe producten zoals judomatten, woningisolatie en dempende vloeren voor speeltuinen.

Gezamenlijk doel voor 2028
MRN heeft als doel dat in 2028 minimaal 75% van het aantal verkochte matrassen gerecycled wordt. Daarnaast moet tot 90% van het gewicht van de gerecyclede matrassen worden omgezet in bruikbare materialen voor nieuwe producten. Dit doel is verbindend verklaard door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. "We zijn goed op weg, maar er moet nog veel gebeuren", aldus Pouwels. "Om dit te realiseren, is de inzet van alle betrokken partijen essentieel: producenten, inzamelaars, winkeliers én consumenten."

Meer informatie:
Hou 'm droog
www.houmdroog.nl

Publicatiedatum: