Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Forse omzetdaling Ikea Nederland

De omzet van Ingka Group, de grootste franchisenemer van het Ikea-concept, daalde in het fiscale jaar 2024 met 5% en kwam daarmee uit op 39,6 miljard euro (t.o.v. 41,7 miljard euro in 2023). De omzet van Ikea Nederland in FY24 daalde van 1,64 naar 1,62 miljard euro (200 miljoen euro minder), een afname van 1,3% ten opzichte van FY23.

Tegelijkertijd is het aantal bezoeken in Nederland toegenomen: het aantal fysieke winkelbezoeken steeg met 8,3% en het aantal online bezoeken met 6,0%. Deze groei komt onder meer doordat Ikea aanhoudend inzet op wooninspiratie, blijft investeren in bestaande en nieuwe winkelkanalen en de prijzen verder heeft verlaagd. Van de Nederlandse omzet was 31,9% afkomstig uit online verkoop (FY23: 30,1%).



Meer huishoudens
Het Zweedse woonwarenhuis investeerde flink in betaalbaarheid en verlaagde de prijzen met gemiddeld 12,6%. Mede daardoor heeft Ikea Nederland meer huishoudens weten te bereiken in FY24, wat terug te zien is in de gestegen bezoekersaantallen, fysiek en online. Ook het loyaliteitsprogramma van Ikea Nederland – Ikea Family – groeide in FY24 met 10,6% ten opzichte van FY23 en telt daarmee ruim 2,4 miljoen actieve leden.

"De lagere omzet dit jaar wordt mede veroorzaakt door het verlagen van de prijzen. Betaalbaarheid zit in het DNA van ons bedrijf, daarom hebben we ondanks dat het een onzeker economisch jaar was – de interieurbranche in Nederland is met 5,1% gekrompen – gefocust op het toegankelijk houden van onze producten. We willen zoveel mogelijk mensen in staat stellen om hun dagelijks leven thuis te verbeteren en we zijn dan ook blij om te zien dat ons marktaandeel is gestegen", aldus Sandra Schouten CFO Ikea Nederland.

Toekomstbestendig
In FY23 en FY24 heeft Ikea Nederland aanzienlijk geïnvesteerd in de lonen, wat heeft geleid tot een sterkere arbeidsmarktpositie in de Nederlandse retailsector. Door de recente salarisverhogingen, die in sommige gevallen opliepen tot 30%, ligt het beloningsniveau nu ruim boven de mediaan van de sector. Daarnaast heeft Ikea Nederland zijn marktpositie verder versterkt door te investeren in duurzaamheid en nieuwe Ikea contactpunten. Het bedrijf zet belangrijke stappen op het gebied van verduurzaming, waaronder de transitie naar een CO2-neutraal wagenpark en de overgang op 100% hernieuwbare energie van een van de winkels. Tegelijkertijd zijn nieuwe contactpunten geïntroduceerd om de klantervaring te verbeteren, zoals Pick-Up kluisjes en automaten voor een snelle en gemakkelijke afhaalservice. Daarnaast heeft het woonwarenhuis het eerste Plan & Order Point geopend in Leeuwarden, wat de toegankelijkheid voor de inwoners van Friesland vergroot.

Het fiscale jaar 2024 (FY24) liep van 1 september 2023 tot en met 31 augustus 2024.

Meer informatie:
Ikea
www.ikea.nl

Publicatiedatum: