Eurogros, groothandel in vloerkleden (karpetten) en traplopers, heeft zich door de jaren heen bewezen als een bedrijf dat continu in beweging is. Het familiebedrijf uit Hoogeveen zag de vraag naar karpetten sterk toenemen door de populariteit van harde vloeren, waardoor het bedrijf kon uitgroeien tot de onderneming die het vandaag de dag is. Ook nu blijft het bedrijf zichzelf heruitvinden, wat bijdraagt aan een gestage groei.
Lennart Mateboer in de showroom van Eurogros.
'Ontzettend dankbaar'
"Ten opzichte van vorig jaar blijven we groeien, en daar zijn we ontzettend dankbaar voor", vertelt Lennart Mateboer. Hij krijgt de indruk dat helaas niet iedereen uit de sector dat kan zeggen. Ook merkt hij dat de verschillen tussen de maandelijkse omzetten bij de klanten van Eurogros sterker fluctueren dan in andere jaren. "De ene week kunnen ze het beste resultaat van het jaar behalen en de week daarna komt de handel ineens nagenoeg stil te liggen. Voor mijn gevoel was dit andere jaren niet zo extreem als dit jaar."
Ondanks, of misschien wel dankzij, deze hoge pieken en dalen is er momenteel genoeg werk te verrichten bij Eurogros. "We moeten flink aanpoten", vervolgt Lennart. "Ondanks de wisselende berichten uit de markt, merken wij dat de koopbereidheid goed is. Dit hebben we onlangs nog ondervonden tijdens Meubelhart Beusichem. Deze positieve trend geldt zowel voor bestaande als voor nieuwe klanten." Tijdens de beurs presenteerde Eurogros een reeks nieuwe producten aan het publiek, waaronder de modellen Roxy, Mason, Oscar, Arne en Nika. De vernieuwde collectie werd tentoongesteld op een nieuwe stand en op een nieuwe locatie.
Meet & Maak-concept
De absolute blikvanger op de beursstand was het vernieuwde Meet & Maak-concept, dat enkele jaren geleden werd geïntroduceerd. "Het Meet & Maak-concept heeft een facelift gekregen", legt Lennart uit. "We hebben de collectie geüpdatet met nieuwe kleuren en een frisse uitstraling. Daarnaast hebben we twee gedessineerde kwaliteiten toegevoegd en drie wolkwaliteiten geïntroduceerd voor een aantrekkelijke prijs, zowel in flatweave- als in dikkere wolvarianten."
Deze maatwerkcollectie maakt het voor winkeliers mogelijk om vloerkleden in unieke vormen aan te bieden. Denk aan organische rots-, ei- of kei-vormen, of geometrische varianten zoals Deens ovaal en ellips. Op dit moment biedt de collectie keuze uit elf verschillende vormen en twaalf soorten kwaliteiten. "In de toekomst zullen er ongetwijfeld nog meer varianten bij komen", voegt Lennart toe.
Schot in de roos
Het maatwerkproces vindt volledig in eigen beheer plaats in Drenthe. Dit is volgens Lennart een van de redenen waarom het concept zo succesvol is. "Doordat we alles in-house doen, kunnen we snel schakelen. Binnen vier weken kunnen we een op maat gemaakt vloerkleed bij de eindgebruiker afleveren", legt hij uit. Ook de gebruiksvriendelijkheid van het concept speelt een belangrijke rol. "Het is eenvoudig voor zowel de retailer als de consument. We hanteren één vierkante meter-prijs, ongeacht de afwerking of kwaliteit. Zo blijft het overzichtelijk en transparant."
Dankzij de constante vernieuwing en het succes van het Meet & Maak-concept kijkt Eurogros vol vertrouwen uit naar de komende periode. De donkere maanden, die traditioneel gunstig zijn voor interieurbedrijven, bieden volop kansen om de groei verder door te zetten.
Meer informatie:
Eurogros B.V.
Stephensonstraat 47
7903 AS Hoogeveen
0528 - 26 48 11
[email protected]
www.eurogros.nl