Het merk Chesterfield staat bekend om de klassieke leren banken, maar sinds enkele jaren is deze naam ook verbonden aan leren tassen. Dit heeft geleid tot een juridisch conflict tussen de Groningse meubelmakers Hoogeveen en tassenproducent Koos Hoving.
Achtergrond
In 2007 registreerden de broers Hoogeveen de merknaam "The Chesterfield Brand" om hun leren meubels te promoten. Om hun onderneming te versterken, sloten ze een samenwerking met Hoving, die gespecialiseerd is in leren tassen. Hoving kocht in 2012 het 50%-belang van de broers over, waarbij werd afgesproken dat de broers de merknaam gratis mochten blijven gebruiken voor hun meubelverkoop gedurende 25 jaar, en daarna tegen een vergoeding gebaseerd op hun omzet.
Escalerend conflict
Door deze overeenkomst werd The Chesterfield Brand een merknaam die zowel voor banken als tassen werd gebruikt. Dit leidde echter tot verwarring, vooral omdat de broers Hoogeveen de rechten op de domeinnamen hadden behouden. Hoving wilde de volledige controle over het merk en de bijbehorende domeinnamen en stelde voor dat de broers hun aandeel opnieuw zouden kopen. Toen onderhandelingen vastliepen, besloot Hoving om eenzijdig de licentieovereenkomst uit 2012 op te zeggen en een rechtszaak aan te spannen.
Uitspraak rechtbank
De rechtbank in Den Haag oordeelde recent dat Hoving onrechtmatig had gehandeld door de licentieovereenkomst te verbreken. De broers Hoogeveen hebben geen contractbreuk gepleegd en mogen The Chesterfield Brand blijven gebruiken voor hun website en meubelverkoop. Bovendien wordt Hoving verantwoordelijk gesteld voor de juridische kosten van €20.000.
Bron: Quote