Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met CEO van Recor Group

Adrien Corthouts werpt licht op structuur Recor Group en de strategische samenwerkingen

Adrien Corthouts leidt sinds enkele jaren het familiebedrijf Recor Group, dat dit jaar zijn 75-jarig jubileum viert op de Meubelbeurs in Brussel. In 1949 startte zijn grootvader René Corthouts met de productie van matrassen in een klein atelier in Hasselt. René bouwde het bedrijf uit en startte in 1960 met de productie van salons. Maar ook daar hield zijn ambitie niet op. Negen jaar later stampte hij een meubelfabriek uit de grond. In de jaren tachtig kwam de vader van Adrien, Philippe Corthouts, mee in het bedrijf en loodste het door de moeilijke jaren van de oliecrisis. Onder zijn leiding realiseerde het bedrijf een enorme groei in de jaren negentig.

Vandaag, 75 jaar later, kijkt Adrien Corthouts met vertrouwen naar de toekomst. Hij is volop bezig met een strategische herpositionering van het bedrijf, waarbij zowel organische groei van de traditionele merken als strategische samenwerkingen met externe merken voor een nieuw gezicht zorgen.


<<<<< CEO Adrien Corthouts van Recor Group. Hij is de derde generatie van het familiebedrijf.

"Hoe Recor Group is gestructureerd?", herhaalt Adrien de hem gestelde vraag. "Boven de groep staat een holding met een diverse portefeuille van commerciële en productiebedrijven. We hebben onze traditionele merken Recor Seating, Recor Bedding en Sofabed. Met de overname van Varam hebben we vorig jaar Belform geherlanceerd als vierde merk.

Daarnaast hebben we strategische samenwerkingen met Gealux en Passe Partout. We participeren al sinds de beginjaren in Passe Partout. Ook hebben we recent een minderheidsbelang genomen in het Nederlandse Gealux. Dirk Steenbeke van Passe Partout en Rien Vermeulen van Gealux zijn de drijvende krachten achter deze succesvolle ondernemingen en blijven hun onafhankelijke koers volgen."

Gealux
De samenwerking met Gealux verloopt voorspoedig. Adrien werkt nauw samen met Rien Vermeulen, die als eigenaar en oprichter van Gealux het bedrijf en de productontwikkeling aanstuurt. Hij blijft, samen met zijn vrouw Cristina, die verantwoordelijk is voor de productie, aan het roer staan. Voor de bestaande klanten van Gealux in de thuismarkt verandert er niets. "Mijn focus ligt voornamelijk op de commercialisering van Gealux in de Duitse en Franstalig markt. Daar liggen volgens mij nog grote opportuniteiten voor Gealux en daar kan ik een meerwaarde betekenen met mijn ervaring in international sales."
Mede daardoor is Adrien 1 à 2 dagen per week op het hoofdkantoor in Culemborg te vinden.

Passe Partout
Passe Partout is het geesteskind van Dirk Steenbeke, de oprichter en drijvende kracht achter het interieurlabel. Hoewel Recor Group al vanaf het begin betrokken is bij Passe Partout, volgt Dirk zijn eigen visie en met groot succes. "We hebben regelmatig contact, zowel telefonisch als in persoon", legt Adrien uit. "We delen kennis en ervaring, geven elkaar advies en stimuleren elkaar om steeds beter te worden. Maar we nemen elk onze eigen beslissingen als het over onze merken gaat."

Varam (nu Belform)
Recor Group nam eind vorig jaar sectorgenoot Varam van Alex Vanraes volledig over. De samenwerking verloopt uitstekend. "We hebben zijn kennis als hefboom gebruikt om het merk Belform te herlanceren. We zien elkaar als strategische partners", aldus Adrien.
Belform richt zich op jonge, actieve gezinnen. Belform-banken zijn robuust, comfortabel en bieden slimme functies, zoals opbergruimte, perfect voor drukke huishoudens met kinderen en huisdieren. "We zien veel potentieel in Belform op de Nederlandse, Belgische en Franse markt."

Traditionele merken
Naast Belform, zijn er nog de traditionele merken van de groep, met name Recor Seating, Recor Bedding en Sofabed. "Recor Seating brengt premium zitmeubelen met comfortfuncties. Bij Recor Bedding ligt de focus op hoogwaardig slaapcomfort en bij Sofabed brengen we onze expertise van zit- en slaapcomfort samen", legt Adrien uit.

Staan jullie weer allemaal samen in hal 4 tijdens Beurs Brussel?
"Vorig jaar stonden we met onze eigen commerciële merken, Passe Partout en Gealux samen in hal 4. Gealux verhuist terug naar zijn vertrouwde plek in de patio bij Holland à la Carte. Passe Partout, Recor Seating, Belform, Recor Bedding en Sofabed blijven in hal 4."



Toekomst
"Recor Group blijft zich onderscheiden door klantgerichtheid en service, met een duidelijke focus op de lange termijn. We blijven investeren in onze merken en onze productiecapaciteit. De synergieën tussen de bedrijven exploiteren we maximaal, zonder de eigenheid van de merken in het gedrang te brengen. Elk merk heeft zijn eigen identiteit en plan van aanpak." Maar om een sterk toekomstgericht bedrijf op poten te zetten moeten er soms ook moeilijke beslissingen genomen worden. Elke entiteit moet op eigen benen kunnen staan, met een gezonde rentabiliteit", legt Adrien uit. "Mocht een bepaald bedrijfsonderdeel niet goed functioneren, dan grijpen we onmiddellijk in. We laten niets op z'n beloop."

Deze visie, gecombineerd met strategische investeringen, heeft het bedrijf tot nu toe succesvol door verschillende uitdagingen heen geholpen. Adrien Corthouts kijkt dan ook met vertrouwen naar de toekomst. "Als je goed werk levert, word je daarvoor beloond. We blijven investeren in innovatie en groei. Op naar de volgende 75 jaar!"

Meer informatie:
Recor Group
Melbergstraat 6
3600 Genk
www.recor.be
www.sofa-bed.be
www.recorbedding.com
www.gealux.nl
www.belform.be