De recente havenstaking in de Verenigde Staten heeft aanzienlijke gevolgen voor de Rotterdamse haven, vooral als de staking langer dan een week aanhoudt. Momenteel zijn havenarbeiders in veertien grote havens aan de oostkust en in de Golf van Mexico in actie gekomen, wat heeft geleid tot een tijdelijke stillegging van ongeveer de helft van het zeevervoer in de VS. Dit heeft geleid tot een ophoping van lading in Rotterdam, wat extra druk op de logistieke keten legt, aldus het Havenbedrijf Rotterdam. Dat meldt Nieuwsblad Transport (NT).
Foto: Dreamstime.
Havenarbeiders tonen borden met leuzen in plaats van te werken, en de werkgeversorganisatie, United States Maritime Alliance (USMX), had een laatste poging gedaan om de staking te voorkomen met een aangepast cao-voorstel. Dit voorstel omvatte een loonsverhoging van bijna 50%, maar de vakbond, de International Longshoremen's Association (ILA), verwierp het aanbod als 'onacceptabel'. De ILA vraagt om een nieuwe zesjarige cao met een totale loonsverhoging van 77% en garanties dat automatisering niet ten koste gaat van de werknemers.
Havenbedrijf Rotterdam heeft al te maken met verstoringen, waaronder problemen in de Rode Zee, waar schepen om moeten varen om aanvallen van Houthi-rebellen te vermijden. Als de staking in de VS voortduurt, verwacht men dat de logistieke keten verder onder druk komt te staan, met gevolgen voor het laden en lossen van schepen in de VS en een toenemende congestie in Rotterdam.
Bron: NT