Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Experience Centrum van kranenfabrikant officieel geopend

Marcel van 't Ent van Damixa Nederland: "Elk jaar zien we een groei van 25 procent"

Vorige week is het nieuwe Experience Centrum van Damixa Nederland officieel geopend. Ongeveer 250 bezoekers kwamen een kijkje nemen in de nieuwe showroom van de Deense kranenfabrikant, die zich voornamelijk richt op de professionele vakhandel voor keuken- en badkamerspeciaalzaken met een fysieke showroom. Ook het managementteam uit Denemarken was speciaal naar Nederland afgereisd.
Marcel van 't Ent is als CEO van de FM Mattsson Group verantwoordelijk voor de Benelux, Polen, Oostenrijk en Duitsland en maakt eveneens deel uit van het managementteam, waardoor hij betrokken is bij alle disciplines, van productontwikkeling tot de nieuwste trends. Met hem ging Wonen360 in gesprek over heden, verleden en toekomst.


Marcel van 't Ent poseert in het nieuwe Experience Centrum van Damixa Nederland.

Marcel van 't Ent is sinds 8,5 jaar opnieuw bij Damixa werkzaam, nadat hij er eerder al betrokken was van 1988 tot 2000. Dit jaar markeert zijn 40e jaar in de sector. Al op zijn 19e begon hij in de sanitairbranche als balieverkoper bij sanitairgroothandel Munier in Capelle aan den IJssel. "Ik heb de markt aanzienlijk zien veranderen," zegt hij. "Vooral de komst van het internet heeft veel teweeggebracht. Vroeger kon een kranenserie wel 10 jaar mee, tegenwoordig ben je voortdurend aan het ontwikkelen. Nu moet je voortdurend updates toevoegen, of het nu om kleuren gaat of om andere aspecten. Er komt veel meer bij kijken. Sanitair vormt tegenwoordig ongeveer 90% van onze kernactiviteiten in Nederland."

"Toen ik als 23-jarige jongeman begon, was Damixa een klein bedrijf en als vertegenwoordiger heb ik mede bijgedragen aan de opbouw van het bedrijf. Destijds was het vooral een keukenmerk en nu zijn we sterk in sanitairproducten. Dit is het resultaat van allerlei ontwikkelingen en nieuwe technieken die we hebben toegepast. De introductie van onze kokendwaterkraan brengt ons weer terug in keukenland."

"Ik ben enige tijd weg geweest bij Damixa, maar negen jaar geleden werd ik benaderd door een headhunter. Destijds werkte ik voor Bruynzeel Sanitair. Ik heb toen, bij het begin in 2016, tegen de toenmalige directie gezegd dat er veel mogelijkheden waren op het gebied van het assortiment en heb de marktsituatie besproken. We moesten de strategie veranderen. We werken nu exclusief samen met dealers die showrooms hebben. We leveren rechtstreeks, verkopen onze producten niet via internet aan consumenten. We wilden niet mee in de negatieve prijsspiraal, maar het heft in eigen handen nemen. En dat doen we nog steeds. Dit heeft ons geen windeieren gelegd, met als hoogtepunt de ingebruikname van ons belevingscentrum," aldus Marcel.

350 dealers
Het Experience Centrum ligt midden in een nieuwbouwwijk van Woudenberg, omgeven door prachtige vrijstaande huizen, wat de showroom naar een hoger niveau tilt. "Elk jaar zien we een groei van 25%," vervolgt Marcel. "We hebben inmiddels 350 dealers, voornamelijk sanitairshowroom in Nederland. We kunnen gerust spreken van een groot succes. En daarom bevinden we ons nu hier in dit nieuwe pand. Dat ons dit gelukt is, komt niet alleen door onze kwalitatief hoogwaardige producten, maar vooral ook omdat we onze afspraken nakomen. En we weten waarover we praten. De enige concurrentie die onze dealers ervaren, komt van branchegenoten, niet van internetverkopers."
Damixa is inmiddels ook actief in België, Duitsland, Polen en Oostenrijk. "We zetten in deze landen dezelfde stappen als die we in Nederland hebben gedaan. Duitsland is wel een conservatief land, dus dat wordt nog een hele uitdaging. Maar je moet ergens beginnen. We zijn een A-merk dat al sinds 1932 bestaat. Momenteel wordt de wereld overspoeld met private labels en merkloze producten. Er zijn veel nieuwkomers op de markt die kranen introduceren. In de sanitaire branche is er weinig merkbeleving. Wij proberen daarin verandering te brengen. Mensen selecteren nu vooral op basis van kleur, zoals een zwarte of een koperen kraan, en maken vaak een moodboard via Instagram. De customer journey is aanzienlijk veranderd. Vervolgens gaan ze wel naar de winkel. En als ze in je zaak zijn, moet alles wel in orde zijn. Wij profileren ons als een betaalbare, betrouwbare en duurzame kranenfabrikant," benadrukt hij.

Deelassortiment
"De 350 showrooms waar onze producten worden aangeboden, beschikken allemaal over een deelassortiment van ons. Bij de consument bestaat een grote behoefte om de producten in het echt te zien. 'Hoe voelt een kraan aan?' Met ons Experience Centrum ondersteunen we de dealer. Geïnteresseerden kunnen hier komen om alles te zien en te voelen, en wij kunnen ze van een goed advies voorzien. Indien nodig verwijzen we ze door naar de dealer. We ontvangen hier ook interieurarchitecten. We zijn erin geslaagd ons product op een bepaalde manier te presenteren. Het heeft echt de uitstraling van een A-merk. Het design van Damixa is diepgeworteld in de Deense en Scandinavische designtraditie, die vaak wordt gekenmerkt door eenvoudige lijnen en een tijdloos uiterlijk dat nooit verouderd raakt."

Kokendwaterkranen
"Vorig jaar hebben we de serie Instant kokendwaterkranen geïntroduceerd. De veiligheid van deze kraan wordt gegarandeerd door de 'druk en draai'-functie, die ervoor zorgt dat je nooit per ongeluk het kokende water activeert. Daarbij zorgt de kraan voor de juiste hoeveelheid kokend water, wat bijdraagt aan een duurzaam water- en energieverbruik. De ribbelgreep en speciaal ontworpen beluchter bieden comfort en stabiliteit. Het is in dezelfde serie doorgetrokken als het reeds bestaande sanitair. Dus als je een nieuwe woning inricht, kun je heel je woning met dezelfde serie inrichten. Dat zorgt voor eenheid in kleur, stijl en design.
Sanitair is voor ons nog steeds de belangrijkste tak van sport. We hebben er dus wel voor gezorgd dat onze kokendwaterkraan van hoge kwaliteit is. We bieden er ook 5 jaar garantie op. Hierdoor is hij kwalitatief vergelijkbaar met de nummer 1. Als Damixa zijn we actief bovenin het middensegment en in de eerste treden van het hogere segment. En onze ambitie voor de komende periode is om nog een trede hoger te gaan. We zijn nooit actief geweest in het lagere marktsegment."



Heel positief
"De reacties op de opening van het Experience Center zijn uitermate positief. We hebben uitsluitend positieve feedback ontvangen. Men ziet ons als een premium merk. Dat is zeer aangenaam om te horen. Dit was precies wat ik 8, 9 jaar geleden voor ogen had. En dat dit is gelukt, vervult mij met grote dankbaarheid. Ik beschouw ons merk als de Mini uit de jaren 60 en 70, een hip voertuig voor een betaalbare prijs, dat enige tijd van de markt verdween. Maar toen BMW het merk overnam, werd het van een nieuw design voorzien en via marketing opnieuw op de kaart gezet. Zo is het ook met Damixa vergaan. Ook wij waren enige tijd van de markt verdwenen zonder dat mensen wisten waarom. En nu staat er een prachtig merk. De volgende stap is dat we onze producten ook buiten de Nederlandse grenzen gaan verkopen. We laten nu al in de eerder genoemde landen mooie groeicijfers zien. Ook de fabriek in Denemarken staat volledig achter ons. Ze geloven in onze aanpak. Daarom maak ik ook deel uit van het Deense managementteam. Ik mag op alle fronten meebeslissen."



Boost
"Of het Experience Center voor een boost zal zorgen? Absoluut!", klinkt hij resoluut. "Ons merkimago wordt versterkt door deze nieuwe showroom. We kunnen onze producten op een prachtige manier presenteren. We hebben gekozen voor een galerijvorm, alsof je naar een modern museum gaat. Op afstand kun je onze producten bekijken. De showroom is uitgerust met diverse elementen. Zo kun je ook douchekranen in werking zien. Daarnaast is de showroom voorzien van een demokeuken waar de kokendwaterkraan en de contactloze keukenkraan worden gedemonstreerd. Zo kan de bezoeker zelf ervaren dat de kokendwaterkraan niet spettert en geluidloos is. Verder beschikt de showroom over een hoek voor architecten waar zij zelf aan de slag kunnen. We werken samen met diverse merken, waaronder badmeubelen van LoooX en Geberit. Op deze manier versterken we elkaar. Het brengt mensen ook op ideeën.
In onze showroom staan ook baden van ons merk Mora, puur ter inspiratie. Er is nog geen beslissing genomen of we die ook gaan verkopen. We willen voornamelijk bij ons specialisme blijven. Waar je ook staat in de showroom, overal zie je iets interessants. We hebben gekozen voor een open ruimte, waardoor het heel ruimtelijk blijft. Dealers kunnen de shop-in-shop zo overnemen. Kortom, het draait hier om beleving en dealers willen kunnen vertrouwen op een goede service. Dat bieden wij. Ons Experience Centrum dient vooral als een bron van inspiratie."



Meer informatie:
Damixa Nederland
Bosuil 10
3931 GG Woudenberg
Tel. 085 - 401 87 80
[email protected]
www.damixa.nl