Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Conclusie consumentenorganisatie Test-Aankoop: 'Fake deals in webshop Vlaamse dagbladen'

Interieur Unie stak haar licht op bij Test-Aankoop omtrent de online verkopen van onder andere slaapcomfort op de webshops van Mediahuis, waar Wonen360 eerder over berichtte. Het standpunt van de consumentenorganisatie laat weinig aan de verbeelding over en spreekt voor zich.

Test-Aankoop: "Als we die webshop van bijvoorbeeld De Standaard bekijken, zijn dat inderdaad voorbeelden van wat wij 'fake deals' noemen. We klagen dat elke soldenperiode ook aan en sturen regelmatig voorbeelden door naar de Economische Inspectie. Want het klopt helemaal dat de consument op deze manier misleid wordt.

Op dit moment kunnen wij echter niet veel meer doen dan wat jullie zelf ook al aangeeft: een klacht bij de Inspectie. We nemen het echter mee wanneer we binnenkort met hen zullen samenzitten om een aantal belangrijke, doorlopende vormen van misleiding te bespreken."



Dien klacht in
"Als fabrikant of als retailer zelf zouden we ook zeker de kranten in kwestie blijven aanschrijven, en vermelden dat dit specifiek een inbreuk is op de reglementering rond de referentieprijs (artikel VI.18 Wetboek Economisch Recht). Wanneer er sprake is van prijsverminderingen zoals aangegeven in dat artikel (en het vermelden van een procentuele korting is door de Economische Inspectie expliciet vernoemd als een prijsvermindering), dan moet de laagste prijs die de onderneming heeft toegepast tijdens de 30 dagen voor die prijsvermindering vermeld worden."

Nog een extra aspect
Er is nog wel een aspect natuurlijk: de combinatie tussen pop-up en consumenten investeringsgoederen is ook een vorm van misleiding en oneerlijke concurrentie. De kranten doen alsof zij verkopen, in werkelijkheid is het een Nederlandse groothandelaar waarop de contracten worden gemaakt (dit is door Interieur Unie met deurwaarder vastgesteld). Als er problemen opduiken – meubelen scoren slecht op de 'probleemlijst' – is het maar af te wachten of en hoe deze Nederlandse groothandelaar zijn wettelijke verplichtingen opneemt.

Interieur Unie raadt fabrikanten en retailers dan ook op om klacht in te dienen bij de Economische Inspectie.

Bron: Interieur Unie

Publicatiedatum: