De containerprijzen blijven wereldwijd dalen, volgens de nieuwste cijfers van de Drewry World Container Index, die de gemiddelde vrachttarieven meet voor containervervoer op verschillende belangrijke wereldwijde scheepvaartroutes. Deze week daalde de index met 7% tot $3.691 per 40-voets container. Ondanks dat dit nog altijd hoger is dan het gemiddelde pre-pandemische tarief van $1.420 in 2019, is het wel een aanzienlijke daling ten opzichte van de piek van $10.377 in september 2021.
Daling in vrachtprijzen op verschillende routes
Het effect van de dalende tarieven is duidelijk zichtbaar op belangrijke handelsroutes. De vrachtprijzen op de route van Shanghai naar Genoa namen met 15% af, een daling van $716 naar $4.212 per container. Ook de tarieven van Shanghai naar Rotterdam daalden met 11% ($525) tot $4.157 per container. Verder zakten de prijzen voor zendingen van Shanghai naar New York met 5% ($336) tot $6.028, terwijl de tarieven van Shanghai naar Los Angeles 2% ($90) lager uitkwamen op $5.490 per container.
Niet alle routes laten echter een daling zien. De prijzen op de routes tussen New York en Rotterdam stegen licht met 1% tot respectievelijk $722 en $2.067 per 40-voets container. Ondertussen blijven de tarieven van Rotterdam naar Shanghai en van Los Angeles naar Shanghai stabiel.
Verwachtingen voor de komende maanden
Drewry verwacht dat de prijzen op de Aziƫ-Europa-routes de komende tijd verder zullen dalen door een afnemende vraag. Voor de Trans-Atlantische en Trans-Pacifische routes wordt daarentegen een lichte stijging verwacht. Dit komt voornamelijk door mogelijke verstoringen zoals arbeidsonrust en de impact van de Chinese Golden Week-vakantie, die traditioneel voor een tijdelijke productiestop in China zorgt.
Achtergrond en impact
Hoewel de huidige gemiddelde prijs van $4.113 per container nog steeds aanzienlijk hoger ligt dan het 10-jarig gemiddelde van $2.825, zijn de tarieven de afgelopen maanden in een neerwaartse spiraal geraakt. De afkoelende vraag naar transport en het toegenomen aanbod van containerschepen zorgen voor een aanhoudende druk op de tarieven. Dit kan op termijn leiden tot lagere transportkosten voor bedrijven, maar brengt tegelijkertijd uitdagingen met zich mee voor rederijen die proberen hun marges te behouden.
Bron: Drewry