In het Experience Centrum in Hoorn vinden momenteel de huisshowdagen van De Eekhoorn Dutch Furniture plaats, een event dat de kern van het bedrijf in de schijnwerpers zet. Martijn Lutgerink, de commercieel directeur van deze van oorsprong West-Friese meubelproducent, deelt in een interview met Wonen360 de toekomstvisie en strategische speerpunten die het bedrijf nastreeft. Met een focus op het creëren van een robuust verdienmodel voor retailers, voortdurende innovatie, verduurzaming en een krachtige eenmerkenstrategie met het label Woood, zet De Eekhoorn Dutch Furniture duidelijke stappen naar toekomstige groei.
Ondanks de huidige marktuitdagingen, waaronder een verminderde vraag van consumenten en een daling in het aantal verhuisbewegingen, blijft de directie van De Eekhoorn optimistisch en vastberaden. "Voor ons blijft het heel belangrijk dat retailers en andere wederverkopers met een gerust hart onze producten kunnen kopen en er een goede boterham aan kunnen verdienen."
CCO Martijn Lutgerink poseert met stoffen in de hand bij de modulaire bank MOJO.
Lutgerink benadrukt het belang van een aantrekkelijk verdienmodel voor retailers. "Het is cruciaal dat onze partners winst kunnen maken met onze producten", stelt hij. Dit wordt ondersteund door de introductie van zo'n 200 nieuwe collectieartikelen tijdens de najaarsshow, waarmee het bedrijf zijn toewijding aan innovatie en vernieuwing bevestigt. "We willen minimaal twee keer per jaar verrassen met nieuwe producten. Daarbij houden we constant het verdienmodel in het oog. Je kunt nog zo'n mooie tafel maken, maar als je er als wederverkoper niets aan verdient, dan doe je als producent iets niet goed. Daar zetten we dus vol op in, dat de retailer een goede boterham verdient. Als we naar het koopgedrag van de consument kijken, wordt zeker nog zo'n 60% van de meubelen offline aangeschaft, dus in de fysieke winkel. Maar zowel on- als offline vinden we het als De Eekhoorn belangrijk om alle consumenten goed te bedienen."
De nieuwe Tablo 'jouw unieke tafel' collectie van WOOOD, waarmee de consument de ideale tafel kan creëren door te kiezen tussen het tafelblad, de kleur en tafelpoot.
Een van de meest opmerkelijke innovaties die Lutgerink presenteerde, is het nieuwe custom made tafelconcept Tablo, dat klanten in staat stelt een eettafel geheel naar eigen wens samen te stellen. Dit concept speelt in op de vraag naar maatwerk met een aantrekkelijke prijs en een levertijd van slechts vijf weken. Hiermee onderscheidt De Eekhoorn zich van traditionele leveranciers met vaak langere levertijden, door een kwalitatief hoogwaardige eikenhouten tafel te bieden die in de eigen fabriek in Zwaag wordt vervaardigd.
"We leveren modieuze producten voor consumenten die selectief zijn in het uitgeven van hun geld. De consument kan bij de winkelier zelf zijn droomtafel samenstellen qua afmeting, kleur blad, poten en vorm. De adviesprijs ligt tussen de 800 en 1500 euro", geeft Martijn aan.
De modulaire bank MOJO staat de komende maand in veel woonwinkels.
Een andere retailtrekker in de showroom van De Eekhoorn is MOJO. Een modulaire bank die in verschillende stoffen en kleuren verkrijgbaar is en die qua look en feel ontrend is. "Wellicht lopen we er nog iets mee voor op de interieurmarkt. Hij is ook goed geprijsd. Hiermee geven we de retailer een commerciële bank in handen die goed te verkopen is. Het is een modulaire bank, dus je kunt hem in verschillende combinaties aanbieden. In Parijs (op Maison&Objet, l.e.) werd hij ontzettend goed ontvangen. Vanaf oktober staat hij al in veel winkels."
De nieuwe collectie wordt gepresenteerd in verschillende interieurstijlen zoals Eclectic, Bohemian en Japandi in ons Experience Center. Op de foto de nieuwe 'zigzag-kast'.
Ook nieuw is de kastenserie Zuma, met een tijdloos design en uniek zigzagmodel, vervaardigt van sfeervol eikenfineer. "Die maken we ook in onze fabriek. Mooi toch dat we commercieel aantrekkelijke meubelen maken met het predicaat Made in Holland?"
Verantwoord ondernemen
Duurzaamheid is een ander speerpunt waar De Eekhoorn Dutch Furniture zich sterk voor maakt. Het bedrijf streeft ernaar de meest verantwoorde leverancier in zijn soort op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) te worden. "We maken uiteraard al lang gebruik van gecertificeerd hout uit Europa. Het spreekt voor zich dat onze fabriek, het magazijn en de kantoren al draaien op de energie die de zonnepanelen opwekken. Maar het moet nog groener, om te beginnen zowel op productie-, -product als verpakkingsniveau. We willen dat al onze producten uiteindelijk een groen label krijgen", zegt Lutgerink, die benadrukt dat zijn bedrijf alles in eigen hand heeft, van productie tot eindproduct. "Zeker met de nieuwe regelgeving die per 1 januari ingaat, de ontbossingswet, proberen wij aan alle voorwaarden te voldoen. Wij weten waar ons hout vandaan komt en we kennen de regelgeving. Hiermee kunnen wij onze partners ontzorgen, zodat zij met een gerust hart onze producten kunnen verkopen.
Ook op personeelsgebied zetten we in op groen produceren. Zo zijn we per 1 september begonnen met een nieuwe productieleider in de fabriek om onze fabriek nog verder te vergroenen. Daarnaast hebben we een MVO-coördinator aangetrokken die invulling geeft aan onze doelstellingen. We investeren er dus echt in. We moeten als productiebedrijf een flinke steen bijdragen aan het milieu. De intrinsieke motivatie is daarvoor ook aanwezig binnen ons bedrijf. Onze werknemers vragen er ook naar. Ook de consument wil steeds vaker weten wat doe je als bedrijf. Daarnaast wordt de wetgeving steeds strenger."
Eenmerkenstrategie
De Eekhoorn is sterk in het fabriceren en verkopen van grote meubelen zoals kasten, tafels, stoelen en banken. Naar de toekomst toe werkt De Eekhoorn, als productiebedrijf vooral bekend van de merken Woood, BePureHome, vtwonen en Exotan, aan een sterkere merkidentiteit door een eenmerkenstrategie met het label Woood te ontwikkelen. Woood heeft onder de consumenten de grootste naamsbekendheid. "Daar borduren we op verder. Het doel is om Woood als een kwaliteitsbenchmark in de meubelindustrie te positioneren. De Woood Premium-lijn speelt daarin een belangrijke rol. De naam De Eekhoorn is bekend bij onze partners in de industrie. Bij de consument is dat anders. Op ons gebouw in Hoorn staan 4 grote logos van De Eekhoorn. Ik wil daar zeker ook nog het logo van Woood op hebben staan", kondigt Martijn aan.
Met deze strategische speerpunten toont De Eekhoorn Dutch Furniture aan klaar te zijn voor de toekomst. Het bedrijf zet zich in om zich te onderscheiden door middel van innovatie, kwaliteit, en een sterke focus op duurzaamheid en ondersteuning van retailers. Door samen te werken met partners en te investeren in groene productie en nieuwe productontwikkelingen, bouwt De Eekhoorn aan een duurzame toekomst voor zichzelf en zijn partners.
Meer informatie:
De Eekhoorn Dutch Furniture
Hoofdkantoor, Experience Center & DC
Jan Tinbergenweg 1
1689 ZV Hoorn
[email protected]
www.deeekhoorn.com