Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Dit najaar verwacht: een spannende top over het ondernemingsklimaat'

Het nieuwe kabinet gebruikt ondernemersvriendelijke woorden. Daden die het vestigingsklimaat verbeteren zijn op z'n best ambigu, de harde euro's zelfs tegenstrijdig. Dit najaar belooft het kabinet een ondernemingsklimaattop, waar veel te bespreken valt. Dat meldt ING.

Zou er een zucht van opluchting geklonken hebben in bestuurskamers nu het nieuwe kabinet nadrukkelijk stelt dat 'het verdienvermogen cruciaal is voor een sterke economie'? De ondernemers zelf moeten het nog even zien, zo wijst hun eigen peiling uit. Het kabinet wil weer tot de top 5 meest concurrerende landen wereldwijd horen. Via een Pact Ondernemingsklimaat en ondernemingsklimaattop, zal het kabinet dit concretiseren. Het Regeerprogramma en de Miljoenennota bieden alvast wat onderwerpen die de ondernemers kunnen bespreken tijdens de top, die al dit najaar verwacht mag worden.



Minder regelgeving
Ten eerste belooft het kabinet minder regelgeving, een wens die immer op het lijstje staat bij ondernemers in de hoop dat de markt meer ruimte krijgt. Concreet worden de Nederlandse regels nog eens tegen het licht gehouden (bij eerdere pogingen bleken regels weerbarstige materie te zijn) en komen er geen Nederlandse koppen meer op Europees beleid. Toch zijn er ook wensen om de economie meer te richten, vooral rond arbeidsmigratie. Het kabinet streeft naar 'hoogwaardige' migratie, die past bij 'het type economie dat we willen zijn'. De top is een mooi moment om te bevragen wat dit precies is en met welke regels het kabinet dit verwacht te organiseren. Of Nederland regellichter wordt is al met al nog te bezien. Dat minder arbeidsmigratie op zichzelf niet direct bekend staat als een vestigingsklimaatversterkende maatregel is vooraf wel helder, net als de brede politieke consensus dat dit toch echt de gewenste richting is.

Stabiel en voorspelbaar beleid
Dan stelt het kabinet terecht dat "stabiel en voorspelbaar" beleid belangrijk is voor bedrijven. Op fiscaal gebied, zoals de vennootschapsbelasting en de expatregeling, brengt het kabinet inderdaad meer rust. Het klimaatbeleid daarentegen verandert juist van koers. Aan de ene kant zet het kabinet bijvoorbeeld in op kernenergie en een hogere vliegbelasting. Daar tegenover staan bijvoorbeeld een streep door de verhoging van de nationale CO2-heffing in de industrie, vertraging in de CO2-heffing in de glastuinbouw, geen verplichte warmtepompen, minder energiebelasting op gas en minder subsidie voor duurzame energie. Het reductiedoel voor 2030 is wel redelijk stabiel met slechts een lichte bijstelling naar 55%. Maar het Regeerprogramma belooft extra beleid zo gauw duidelijk is dat de doelen niet haalbaar zijn en dat is nu juist waar deskundigen voor waarschuwen. Dit kan al bij de publicatie van de Klimaat en Energie Verkenning in oktober blijken. De top lijkt dus een mooi moment om het te hebben over de stabiliteit en voorspelbaarheid van het klimaatbeleid.

Lagere lasten
Ook belooft het kabinet het bedrijfsleven lagere lasten. Het wijst daarbij op de mkb-winstvrijstelling, inkoop eigen aandelen, het terugdraaien van renteaftrekbeperking, de energiebelasting en het terugdraaien van de verhoging van de CO2-heffing industrie. Opmerkelijk is dat het Centraal Planbureau in 2028 3,2 miljard euro hogere jaarlijkse beleidsmatige lasten verwacht voor bedrijven. Grotendeels (2,3 miljard) zat dit al in plannen van eerdere kabinetten, maar de rest is nieuw. Dat komt omdat er ook lasten stijgen, zoals door een nieuwe circulaire plastic heffing, de nog in te vullen 'stelpost fiscale regelingen en constructies afbouwen' moet worden uitgewerkt en een hogere AWF-premie. Goed onderwerp voor op de top.

Bezuinigingen
Als vierde, en inmiddels bekend verondersteld, zijn er de bezuinigingen op innovatie en ontwikkeling, zoals op het Fonds onderzoek en ontwikkeling, het onderwijs en het Groeifonds, die allen op termijn de innovatiekracht van Nederland schaden. Dit zal zonder twijfel op de agenda staan tijdens de top.

Europa
Tot slot mag Europa natuurlijk niet ontbreken. Daar zet de Europese Commissie in op een ingrijpende economische agenda voor concurrentiekracht, met voorstellen voor bijvoorbeeld meer investeringen en een fundamenteel ander mededingingsbeleid. Dit zal op termijn de belangrijkste bepalende factor zijn voor bedrijven in Nederland. Het kabinet vindt Europa 'van groot belang'. Het wil toewerken naar een Europese kapitaalmarktunie en de interne markt versterken, vooral rond energie, inderdaad behulpzaam voor het vestigingsklimaat. Maar het kabinet wil ook een migratie opt-out, een lagere financiƫle bijdrage en heronderhandeling op stikstof. Het is tegen eurobonds en waarschuwt dat andere landen hun schulden moeten aanpakken. De houding van het kabinet dreigt niet alleen de voor het vestigingsklimaat belangrijke Europese besluitvorming te vertragen, maar ook de invloed van Nederland op de besluiten te verminderen.

Bron: ING

Publicatiedatum: