Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumentenbond: 'Te veel malafide webshops actief op Facebook en Instagram'

Meta moet meer doen om malafide webshops van zijn platforms Facebook en Instagram te weren. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat deze platforms systematisch advertenties tonen die consumenten met één klik doorsturen naar nepwebwinkels. Dit zijn webshops die na betaling niets leveren.

De Consumentenbond onderzocht ruim 100 nepwebshops. 71 daarvan bereiken klanten via advertenties op Facebook en Instagram. Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, wat de deur openzet naar misbruik. Maar grote onlineplatforms zijn verplicht om malafide content actief te weren. En risico's voor consumenten zoveel mogelijk te beperken. Dit staat in de Digital Services Act (DSA), een Europese richtlijn die sinds een jaar geldt. Meta voldoet niet aan deze DSA. De Consumentenbond vraagt daarom aan de Europese Commissie om in te grijpen.



Politiemeldingen
Facebook en Instagram reageren ook laks op meldingen van de politie. Ze verwijderen op verzoek wel de gewraakte advertentie, maar niet alle ándere advertenties die naar dezelfde nepshop linken. Molenaar: "De fraudeafdeling van Meta verlangt per advertentie een compleet rapport met onderbouwing. Maar dat is een onmogelijke belasting van de politie. Meta moet, als de politie daarom vraagt, gewoon alle advertenties verwijderen die naar de criminele website verwijzen."

iDeal
Voor consumenten is het lastig om nepwebshops van echte webwinkels te onderscheiden. De sites zien er gelikt uit, het taalgebruik is vrijwel foutloos en er staan zelfs (valse) reviews op. Bij bijna de helft van de onderzochte nepshops kunnen consumenten ook met iDeal betalen. Molenaar: "iDeal heeft een betrouwbaar imago. Veel consumenten denken: dat is van de bank, dus dan zal het wel goed zijn. Maar criminelen hebben gewoon toegang tot het systeem. De Nederlandse banken zouden ook kritischer moeten kijken naar wie hun tool gebruikt."

Aangifte doen
De Consumentenbond adviseert consumenten die de dupe zijn geworden van een nepwebshop, aangifte te doen bij de politie. Molenaar: "De kans dat je je geld terugkrijgt is klein, maar je zorgt er met je melding wel voor dat de website uit de lucht wordt gehaald. En dat voorkomt nieuwe slachtoffers."

Meer informatie:
Consumentenbond
www.consumentenbond.nl

Publicatiedatum: