InCoDa, dat op 22, 23 en 24 september in Evenementenhal Gorinchem plaatsvond, is succesvol afgerond. Op het event toonden fabrikanten en leveranciers hun producten aan woninginrichters, stoffeerders en parketleggers. Bezoekers konden op de ruim opgezette beurs de nieuwste collecties van meer dan 200 merken ontdekken. Daarnaast bood de Duurzame Woonkamer inspiratie voor het inrichten met de nieuwste natuurvriendelijke collecties. Bij de Mix & Match workshop kwamen creatievelingen samen om te leren over het combineren van patronen en kleuren in behang en stoffen.
Het evenement stelde de vele honderden bezoekers verder in staat om bij te blijven met vier innovatieve producten, variërend van 3D design software voor het visualiseren van droomruimtes tot akoestische oplossingen met LED, verlichting en verwarmingsoplossingen die het interieur compleet maken. Het InCoDa's Interieur Festival bood bijzondere presentaties, masterclasses van diverse inspirators en tips en tricks voor succes in 2025. Talent werd in de schijnwerpers gezet tijdens het NK Parketleggen, NKP voor kinderen en het NK Woning- en Projectstofferen. Op het Parket Ambacht Plein konden bezoekers het parket in een wereld van design ontdekken. Gedurende het evenement waren er gratis verzorgde hapjes en drankjes beschikbaar voor alle aanwezigen.
Bekijk hier de fotoreportage die het redactieteam van Wonen360 maakte.
Exposanten
Onder de circa 100 exposanten was veel positiviteit. "Incoda was een erg goede beurs voor ons. Mooie nieuwe contacten opgedaan. Wel iets rustiger dan vorig jaar, maar meer dan tevreden", geeft Ed Jansen van Doorn, algemeen directeur van Interstil Benelux, aan. Voor de volgende editie hoopt hij wel op meer bedrijven die met gordijnen en binnenzonwering staan. "De klanten willen zulke exposanten graag zien; ze maken de beurs nog beter. De kwaliteit van de bezoekers is en blijft goed", wil Ed nog gezegd hebben. "We hadden een fraaie presentatie en gaan de reacties met veel vertrouwen opvolgen."
Met veel trots
Ook bij Mariska Boogaard overheerst tevredenheid. "Voor Dersimo (waar ze als salesmanager werkzaam is, red.) is InCoDa zeer goed verlopen. Wij kijken trots terug op deze editie. Veel bestaande en nieuwe relaties hebben we kunnen spreken. Als totaalleverancier hebben we ons goed kunnen presenteren op InCoDa, onze nieuwe innovaties goed kunnen tonen op het gebied van vloer- en raamdecoratie. Magical Waves van HSG raamdecoratie werd super ontvangen, onze nieuwe wandpresentatie van CORE by Dersimo, samen met Fineerparket van CORE by Dersimo waren aandachtstrekkers op onze stand", somt ze op. "Het assortiment van CORE by Dersimo wordt steeds groter en heeft een mooie uitstraling in de showrooms van onze dealers."
Innovaties
In het Duurzame Huis van InCoDa had Dersimo de Wicanders Wise kurkvloer geleverd. "Sinds juli 2024 hebben wij de distributie overgenomen van Amorim en deze productgroep werd omarmd door de bezoekers. Daarnaast werden nieuwe innovaties van onze vaste leveranciers COREtec®, F. Ball, Desso, Tarkett, Forbo, Interface en Copa getoond. We kijken met elkaar terug op geslaagde dagen.
Of ik wat anders zou willen zien?", herhaalt Mariska de haar gestelde vraag. "Op dit moment kan ik dat niet echt zeggen, het liep eigenlijk allemaal op rolletjes. De positieve sfeer van klanten, collega's en collega-exposanten. Iedereen had flink uitgepakt om zich goed te presenteren en volgens mij is dat eenieder goed gelukt!"
Fantastische gelegenheid
"InCoDa is een fantastische gelegenheid om een groot deel van onze dealers te ontvangen, om ze te inspireren met 25 nieuwe producten", laat directeur Lens Nekeman van Interfloor Tapijt weten. "We laten zien dat wij enorm blijven investeren in onze collectie en we kunnen vragen wat ze vinden van enkele ontwikkelingen die nog niet definitief zijn.
Of we als Interfloor nog veranderingen willen zien op de beurs? Ik zou weinig veranderen aan het concept en zeker de zondag heeft een functie voor veel klanten die dan met partners en winkelpersoneel kunnen komen.
Ook ben ik tevreden over de ontspannen sfeer en alle moeite die ook alle andere standhouders hebben gedaan om zich goed en verzorgd te presenteren. Met elkaar zijn we een branche en samen houden we ons als branche interessant voor de consument", concludeert Nekeman.
Accountmanager Jan van de Pol van Eijffinger (zie foto rechts) is eveneens een tevreden man, zo blijkt uit zijn LinkedIn-post: "Wat hébben we veel mooie gesprekken mogen voeren. Wat hébben we veel complimenten mogen ontvangen over zowel de collecties als de inspirerende presentatie op onze nieuwe stand. Wat hébben we geweldige dagen gehad!"
Theo van Elk van mFLOR laat weten dat de beurs zeer positief is verlopen. "De nieuwe merkuitstraling in combinatie met de nieuwe winkelpresentaties en de nieuwe producten werden als heel goed ervaren. We hebben veel dealers gesproken, waarvan de meeste ook met de compleet nieuwe displayset gaan werken. Regelmatig kregen we complimenten dat we het merk een nieuwe impuls gaan geven en we dan ook alles opnieuw vorm hebben gegeven. Mooiste compliment was dat men een heel mooie stand zag en later pas door had dat het mFLOR was."
Voor de volgende editie zou Theo graag meer vloerenaanbieders terug willen zien, bij voorkeur bepaalde merken. "Daarnaast heeft het onze voorkeur om een duidelijke segmentatie te maken tussen vloeren en raam/wand producten, waar het aanbod ook sterker kan zijn. Wat ons betreft mogen er ook meer interieurstylisten de beurs komen bezoeken."
Zeker tevreden is hij over de kwaliteit van het bezoek ("het was niet extreem druk, maar wel de bezoekers die we graag ontvangen"), de goede uitstraling van de meeste stands en de goede verzorging op de beurs.
Ook bij Helga Wijnne van Hamat overheerst tevredenheid. "We zijn positief gestemd over de enige B2B vloerenbeurs die Nederland kent. We hebben een serie nieuwe klanten mogen verwelkomen. De noviteiten die we lieten zien, zoals Traprenovatie, Bescherm je vloer-campagne en HQ Pro Shop, zijn goed ontvangen en worden komende periode verder uitgerold.
Of we nog iets zouden willen veranderen? De zondag eraf, en dan op maandag, dinsdag en woensdag beurs. Verder vinden we de registratie voor het bezoeken van de beurs te moeilijk. Als je als bedrijf met meerdere mensen wil komen, moet je iedereen apart aanmelden. Dit moet makkelijker kunnen", aldus Helga, die zeker tevreden is over de kwaliteit van het bezoek.
Vloerdeskundige Benno Broen tenslotte was als gast een dag aanwezig op InCoDa. Volgens hem is er sprake van een inspirerende maar zoekende markt. "Hoewel de sfeer goed was en actieve stands bezoekers trokken, merkte je aan alles dat de markt zoekende is. Gesprekken met diverse partijen gaven een wisselend beeld: er is sprake van een lichte omzetdaling in de pvc-vloerenmarkt, terwijl er een lichte stijging op komst is in de houten vloerenmarkt.
Wat verder opviel was dat er nauwelijks noviteiten te zien waren. Veel fabrikanten lijken een pas op de plaats te maken, wat me doet afvragen of het misschien beter zou zijn om de beurs voortaan om het jaar te organiseren.
Al met al heb ik veel stands bezocht, veel aanwezigen gesproken, veel roddels gehoord en veel gelachen. Ondanks dat ik helaas niets nieuws heb gezien of mogen leren, blijft het een waardevolle plek om elkaar te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen."
Hier is de fotoreportage te zien die Wonen360 van de standhouders maakte.
Tip of tops? Mail [email protected]