Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Chantal Sukel: 'Blijf relevant in de platformeconomie'

Giganten zoals Amazon en bol zet traditionele retailmarkt flink onder druk

In een wereld waarin technologie zich razendsnel ontwikkelt en consumenten meer keuze hebben dan ooit tevoren, is het voor retailers en merken een uitdaging om relevant te blijven. De opkomst van de platformeconomie, gedreven door e-commerce giganten zoals Amazon en bol zet de traditionele retailmarkt flink onder druk. Maar wat betekent dit voor traditionele merken en retailers in Nederland? Hoe kunnen zij concurreren en hun relevantie behouden?

De expertgroep "Blijf relevant in de platformeconomie" met rb2 en SCAPE Digital als voorzitter, en Scayle en Voyado als hosts hebben hier het afgelopen jaar uitgebreid onderzoek naar gedaan. Thuiswinkel.org spreekt met Chantal Sukel, voorzitter van de expertgroep, over hun onderzoeksjaar.


Chantal Sukel, voorzitter van de expertgroep.

Een veelbelovend begin: van strategische inzichten naar praktische handvatten
Het onderzoeksjaar van de expertgroep kende een vliegende start. Chantal Sukel (SCAPE) blikt terug op een dynamisch en leerzaam jaar: "We hadden een fantastische aftrap met een sessie in Bussum, waar we meteen de diepte ingingen over de platformeconomie en de uitdagingen en kansen die dit biedt voor Nederlandse retailers." Vanaf het begin was er een open sfeer onder de twintig experts die betrokken waren bij dit project. "Er werd vanaf de eerste bijeenkomst veel gelachen en gedeeld, wat zorgde voor een positieve en productieve sfeer", voegt Chantal toe.

De groep begon met een strategische analyse van de huidige stand van zaken in de platformeconomie. Wat maakt platforms zo krachtig en waarom hebben traditionele merken en retailers het moeilijk om te concurreren? De experts gingen dieper in op de kenmerken die platforms zo succesvol maken: hun sterke focus op technologie en data, de schaalvoordelen die zij behalen, en hun vermogen om snel in te spelen op veranderingen in de markt. "Deze bedrijven zijn niet opgericht om de mooiste winkel in de winkelstraat te hebben. Ze zijn gebouwd om klanten aan zich te binden en ze vast te houden," zegt Chantal.

Het verschil maken: waarde creatie voor Nederlandse retailers
Hoewel platforms sterk zijn in prijs en efficiëntie, hebben traditionele retailers hun eigen unieke voordelen. Ze hebben de mogelijkheid om een gepersonaliseerde klantervaring te bieden en sterke relaties op te bouwen met hun klanten. "Het gaat niet alleen om hoe je je onderscheidt ten opzichte van een platform, maar ook om het herdefiniëren van je waarde in het retail landschap," legt Chantal uit. "Wat beloof je aan je klanten en hoe maak je die belofte waar?"

Dit jaar heeft de expertgroep verschillende strategieën ontwikkeld om traditionele retailers te helpen hun relevantie te behouden. Deze strategieën variëren van het optimaal benutten van klantdata tot het bouwen van een sterke omnichannel-strategie. "Het doel was om praktische handvatten te bieden waarmee retailers direct aan de slag kunnen", aldus Chantal.

Lees hier het complete artikel.

Publicatiedatum: