Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bram en Nout: "We willen de meubelmarkt op zijn kop zetten"

Bram Schildkamp en Nout Keemers, twee jonge ondernemers met een passie voor maatwerk, hebben hun bedrijf opgericht vanuit een onverwachte bron: een gastcollege van hun opleiding Ondernemerschap en Retail Management. Wat begon als een inspirerende ontmoeting met een ervaren ondernemer, groeide uit tot een onderneming in maatwerkkasten.

Maatwerkkasten aanbieden kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Tijdens een gastcollege van Joris Roelink kregen de studenten van Ondernemerschap en Retail Management de kans om zijn visie op ondernemerschap te horen. Joris had een visie om maatwerk en snelheid te combineren. "Toen zijn we een kop koffie gaan drinken en samen bij de meubelbranche uitgekomen", vertelt Nout in een interview met hogeschool Saxion. Met Joris op de achtergrond, werden Nout en Bram de kartrekkers van hun onderneming Furnio.nl.

Het concept richt zich niet alleen op de kasten zelf, maar ook op korte levertijden en beter klantcontact. "We hebben destijds een bericht op LinkedIn geplaatst met een foto van een kast die we hadden ontworpen en gevraagd of mensen dit interessant vonden", vertelt Bram. Dit bericht leidde al snel tot interesse van grote interieurbedrijven en een samenwerking met een softwarebedrijf. "Nu, 1,5 jaar later, hebben we een volwaardig bedrijf opgebouwd", zegt hij trots.


Bram Schildkamp en Nout Keemers, oprichters van Furnio.nl. Foto: Saxion.

Van idee naar visie
De weg naar succes was niet zonder hobbels. "We zijn gelijk in het diepe gesprongen. We hebben allerlei ideeƫn geprobeerd en steeds weer geƫvalueerd", legt Bram uit. Nout vult aan: "In eerste instantie wilden we een online tool maken waarmee mensen hun kasten zelf konden samenstellen en direct konden afrekenen. Door de gesprekken met de doelgroep besloten we om met offertes te werken om beter te achterhalen waar de klant nu echt naar op zoek is."

Hoewel het soms demotiverend was om telkens iets nieuws te ontdekken, hielden ze vol. "Het was lastig om steeds weer nieuwe inzichten te krijgen, maar het heeft ons wel sterker gemaakt", zegt Nout. Bram is het daarmee eens: "Als we nu terugkijken, zijn we trots dat we zijn doorgegaan."

Onderscheidend concept
Nout en Bram hebben een duidelijk idee van wat hun bedrijf onderscheidt van concurrenten. "Wat wij echt doen, is levertijden drastisch verkorten. Waar je tegenwoordig tot tien weken moet wachten, kunnen wij binnen tien werkdagen een maatwerkkast leveren", legt Nout uit. Daarnaast biedt hun bedrijf de mogelijkheid om kasten tot op de millimeter nauwkeurig te produceren en te ontwerpen. "We bieden een wandkast aan waarbij de wanden aan de zijkant helemaal doorlopen zonder zichtbare naden. Dat soort hoogwaardige kwaliteit vind je niet bij onze concurrenten", voegt hij toe.



Geen achtergrond, wel passie
Hebben ze een achtergrond in het bouwen van maatwerkkasten? Nout lacht: "Nee, helemaal niet. Ik heb twee linkerhanden, Bram is wel iets handiger." Maar hun passie voor ondernemen bracht hen toch in de wereld van maatwerk. "We wilden allebei heel graag ondernemen, en daar kwam deze passie vandaan. We hebben ons verdiept in materialen en wat er allemaal mogelijk is met meubels", vertelt Bram.

Tijdens hun opleiding kregen Nout en Bram veel ondersteuning. "Je doorloopt een traject waarin je je bedrijf continu pitcht aan docenten en feedback krijgt", legt Nout uit. Ze merken echter op dat de meeste waardevolle inzichten kwamen van ervaren ondernemers om hen heen. "We hebben veel uit ons netwerk gehaald", zegt Bram.

Sterke toekomstplannen
Hun toekomstplannen zijn ambitieus. Ze zijn van plan om binnen hun eigen bedrijf stageplekken aan te bieden en studenten te begeleiden in hun ondernemersreis. "Ook hopen we dit jaar ons merk in regio Twente stevig neer te zetten en daarna uit te breiden naar heel Nederland", zegt Nout. Bram droomt verder: "We willen de meubelmarkt op zijn kop zetten en uiteindelijk ook de Benelux veroveren."

Tips aan ondernemende studenten
Een van de belangrijkste lessen die ze hebben geleerd, is dat succes niet vanzelf komt. "Als je iets wilt, moet je ervoor gaan. Het komt niet aanwaaien", benadrukt Nout. Bram voegt daaraan toe: "Doe goed onderzoek en blijf evalueren. Snel aannames doen kan je op de verkeerde pad leiden."

Voor studenten die ook een onderneming willen beginnen, hebben Nout en Bram een belangrijk advies: "Ga op pad en praat met ondernemers. Stap uit je comfortzone en leer van hun ervaringen," zegt Bram. "En wees vooral niet bang om fouten te maken", voegt Nout toe. "Fouten zijn de beste leermomenten."



Bron: Saxion

Meer informatie:
Furnio.nl
+31 6 22 44 44 19
[email protected]
www.furnio.nl

Publicatiedatum: