Volgens dagblad De Gelderlander regent het klachten bij MeubelBaas in Apeldoorn van boze consumenten die hun online bestellingen niet geleverd krijgen. Wat deze mensen niet weten, is dat ze zijn opgelicht via valse websites die er precies zo uitzien als die van MeubelBaas. "Ze doen dit heel gehaaid", vertelt Alex Wolters van het Apeldoornse bedrijf in een interview met genoemde krant.
MeubelBaas heeft de handen vol aan alle klachten die het team dagelijks binnenkrijgt.
MeubelBaas in Apeldoorn wordt overspoeld met klachten van consumenten die via valse websites meubels bestellen en nooit ontvangen. Deze websites lijken sterk op de echte website van MeubelBaas en misleiden klanten door zeer aantrekkelijke aanbiedingen. Het bedrijf, dat niets te maken heeft met deze oplichtingspraktijken, heeft al bijna vijfhonderd meldingen ontvangen. Zowel MeubelBaas als gedupeerde klanten hebben aangifte gedaan van oplichting en identiteitsfraude.
De valse websites gebruiken domeinnamen die lijken op die van MeubelBaas, zoals meubel-baas.nl, en soms zelfs de contactgegevens van het echte bedrijf. Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) van de politie bevestigt een toename in dit soort oplichtingsgevallen, vaak via sociale media. MeubelBaas probeert consumenten te waarschuwen en adviseert aangifte te doen bij de politie. Het bedrijf heeft succes gehad in het offline laten halen van vier nepsites, maar erkent dat de strijd voortduurt, aangezien nieuwe valse sites blijven verschijnen. Ze hopen dat hun openheid consumenten helpt om voorzichtiger te zijn met online aankopen.
Bron: De Gelderlander