Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Economische schade gevreesd door invoering Duitse grenscontroles

"De plotselinge invoering van grenscontroles tussen Duitsland en Nederland heeft Nederlandse bedrijven volledig verrast. Wij hebben begrip voor de discussie in Duitsland, maar feit is dat open grenzen een belangrijke Europese verworvenheid zijn en essentieel voor de welvaart." Dat meldt directeur Günter Gülker van Duits-Nederlandse Handelskamer. "Met Duitsland als belangrijkste exportmarkt, lopen Nederlandse bedrijven schade op bij grenscontroles. Dit geldt echter ook voor Duitse bedrijven. Binnen Europa is Nederland Duitslands belangrijkste handelspartner en wereldwijd staan we op nummer drie: na China en de VS. Het handelsvolume tussen de twee landen bedroeg vorig jaar 215 miljard euro."



"In Berlijn heeft vorige week de migratietop plaatsgevonden, waar de Duitse regering en vertegenwoordigers uit de deelstaten over de grenscontroles discussiëren. Het is nu nog niet duidelijk in welke mate Duitsland de controles aan de 567 kilometer lange Duits-Nederlandse grens wil uitvoeren. Feit is dat ze ondernemers niet alleen tijd, maar ook geld kosten en de toeleveringsketens verstoren. Dit is vooral funest voor versproducten zoals zuivel en bloemen. Volgens ondernemersorganisatie TLN passeren dagelijks zo'n 100.000 vrachtwagens de Duits-Nederlandse grens. Elk uur wachttijd kost 100 euro per vrachtwagen. Volgens berekeningen van ondernemersvereniging Evofenedex zal een grenscontrole van zes maanden in de tientallen miljoenen lopen - plus de daaruit voortvloeiende financiële verliezen door de onderbroken toeleveringsketens.

Steekproefcontroles op langeafstandstransporten van goederen zou de economische schade verzachten of, zoals tijdens de coronacrisis, de invoering van Green Lanes waardoor goederenvervoer de grens vrij kan passeren. Gesloten grenzen zijn immers niet alleen slecht nieuws voor de Europese interne markt, maar ook voor de positie van Europa in de wereldwijde concurrentiestrijd."

Bron: DNHK

Publicatiedatum: